Zhodnocení: Red Bull Rampage - finále

Autor: Keli, vydáno: 19.10.2015

Jako každoročně, tak i letos byl zlatým resp. diamantovým hřebem FMB World Tour závod Red Bull Rampage, nejextrémnější freeride akce, kterou spatřilo světlo světa. Letošní ročník byl již desátý a opět jej ovlivnilo počasí.

Finále bylo o den přesunuto a místo sobotního večera jsme jej mohli sledovat už v pátek. Ale i přes posun termínu počasí opět ukázalo, kdo je v Utahu pánem a druhé kolo závodu si většina jezdců odjet nemohla. Takže výsledky byly vyhlášeny na základě jednoho odjetého kola.

Úroveň jezdců a předvedených triků byla opět vysoká, pět jezdců přesáhlo 90 bodovou hranici! V konečném součtu dosáhl nejlepšího skóre Kurt Sorge 96.50 bodu, před hlavním favoritem Andreu Lacondeguy, který ztrácel třičtvrtě bodu, na třetí flek dosáhl Graham Agassiz.

Rampage není jen o velkých skocích, ale i o velkých pádech. Ze 42 startujících jich 7 skončilo v nemocnici, nejhůře dopadl Paul Basagoitia, který po pádu skončil na devíti hodinové operaci s rozdrceným obratlem T-12 a v současné chvíli necítí nohy…

Já osobně nejsem z Rampage takříkajíc na větvi, za svoji desetiletou kariéru se dle mého názoru již vyčerpala. Jezdci sice hrotí triky, projíždějí náročné sekce, ale už to není freeride jako v dřevních dobách. V současné době je celá hora překopána, nacpaná množstvím dřevěných odpalů, v některých místech nechybí ani pytle s pískem. A přesto, že je na kopci mnoho variant jeho sjetí, ve výsledku jsou si téměř všechny jízdy velmi podobné. Já si takto freeride nepředstavuji, chybí mi tam variabilita, pokoření neupraveného terénu a triky, triky by měli být třešinkou na dortu. Možná se ale mýlím… Jaký je tvůj názor, poděl se s námi v komentářích.

Kompletní výsledky finále:
1. Kurt Sorge – 96.50
2. Andreu Lacondeguy – 95.75
3. Graham Agassiz – 94.75
4. Brandon Semenuk – 94.25
5. Thomas Genon – 91.25
6. Cam Zink – 89.25
7. Darren Berrecloth – 87
8. Brendan Fairclough – 85.5
9. Sam Reynolds – 83
10. Kyle Strait – 82
11. Remy Metailler – 82.5
12. Pierre Edouard Ferry – 81.75
13. Brett Rheeder – 81.5
14. Kyle Norbraten – 80.50
15. Logan Binggeli – 75.50
16. Bas Van Steenbergen – 70.50
17. Ryan Howard – 66.75
18. Mitch Chubey – 63.25
19. Kelly McGarry – 62.25

Záznam přímého přenosu najdeš zde.

Podobné články

Diskuze

  • anonymní uživatel stofan 19.10.2015 v 9:05

    suhlas s redaktorom, toto uz s FR nema absolutne nic spolocne. Tiez by ma zaujimala taka trosku chulostiva otzka ale to sa asi nikdo nedozvie. Chodia tam jazdci z vlastneho zaujmu? alebo si to vyzaduje sponzor, lebo z niektorych vyadreni som mal trosku pocit, ze pre podaktorich je to az moc sialena zalezitost a vyslovene s toho maju strach...tento zavod mi skor pride styl "chceme videt kref"

  • anonymní uživatel HiPP 19.10.2015 v 9:16

    mne sa to pacilo len skoda ,ze sa neslo druhe niektorich TOP riderov este by sa diali veci ...niektori vsak volili slabu lajnu preto aj to ich hodnotenie bolo ake bolo ..sklamanie bol McGarry

  • anonymní uživatel DV fon Norco 19.10.2015 v 9:19

    Souhlasim se zaverecnym komentarem. RamPage je jiste obdivuhodna akce s neuveritelnymi vykony, ale podle meho uz nema s freeridem (nebo s jezdenim ktere by me bylo blizke) nic spolecneho. Samotnou otazkou je jestli se da ve freeridu vubec zavodit? Osobne bych nechal zavodeni do endura, slopestylu nebo downhilu, ale freeridu bych nechal volnost - vzdycky jsem ho bral jako o uzivani si jezdeni a ne o zavodech. PS Je to jak FMX: pekne na pohled, ale kolik lidi to ve skutecnosti jezdi....

  • anonymní uživatel HiPP 19.10.2015 v 9:20

    to stofan: áno je to "extrém" tazko povedat ci ich tam nuti ist sponzor ,ale jazdci prvej TOP 7 ak sledujes ich videa davaju taketo MX polety na dennom poriadku a kto si na to netrufal daval slabsiu lajnu

  • anonymní uživatel stofan 19.10.2015 v 9:56

    HiPP: tak urcite, len niesom si az taky isty ci v takom fatal error terene :D sak tam hodis hubu a leti do ciernej diery :D no tak ci tak je to kazdopadne diskutabilny extrem, kor u ludi co uz tam maju rodiny... ale tak jasne auto ta moze rosplacnut aj po ceste do office work na prechode, akurat tu vacej tahas kocura za fuzy

  • anonymní uživatel jura 19.10.2015 v 10:02

    zink bol okraden !!!

  • anonymní uživatel Ádoš (raziel87 (a) seznam.cz) 19.10.2015 v 10:58

    No jo no....budou tlačit na pilu, dokud tam někdo nezařve.....lidi jsou už znuzený klasickym 15 dropem, beko přece dává každá pí+a, říkal v internetový diskuzi Pepík z Horní Dolní a Mathew z Calgary mu na tamním bike fóru přitakává....prostě málo krve......čekám, kdy lidi přestane bavit paintball a budou se navlíkat do chráničů a střílet po sobě gumovejma projektilama, barva už je vo ničom žejo.......

  • anonymní uživatel Bersekr 19.10.2015 v 11:37

    ...mne sa velmi pacila finalova jazda Metaillera.

  • anonymní uživatel asi nekdo jiny (seznam.cz) 19.10.2015 v 11:38

    ..místo toho, abyste tyto borce obdivovali a byli jste z nich na větvi, tak mi připadá že je jednodušší, napsat "už to není to co to bylo" jen proto že víme, že na toto koule nemáme. Vždyt ti borci si ty freeridové lajny kopou a vybírají sami a do toho tam sázejí extrémní polety, co více ve freeridu chcete? Jízdu neupraveným terénem bez skoků? Vždyt to je nuda. Posledni roky mám pocit, že pokud to není Enduro na Rychlebach, je to prostě špatně...chjo škoda no :-(

  • anonymní uživatel hoffman 19.10.2015 v 11:43

    niektorí to šli "na čas"

  • anonymní uživatel Wermo 19.10.2015 v 11:58

    Brendog!!! Pre mňa najlepšia jazda, ked dal beko skoro som spadol zo stoličky.

  • anonymní uživatel michal 19.10.2015 v 11:59

    Tvrdit, ze tam jezdci nechteji je trochu blbost. To je asi jako, kdyby nekdo rekl, ze Sablikova nechce na olympiadu... Tenhle rok se odjeli nejsilenejsi jizdy vubec, dle myho nazoru na bednu patrilo prvnich 10 jezdcu, protoze kazdej z nich zajel jizdu, ktera by to mohla vyhrat. Prestante porad hejtovat, radsi drzte palce Paulovi, aby se z toho vysekal.

  • anonymní uživatel bokry 19.10.2015 v 12:08

    je jasný že je to jiný než na začátku to je prostě evoluce a tu nezastavíš...je to na vlastní nebezpečí, ale protože jsou to nejlepší jezdci měli by jít příkladem, a vzít si kompletní chrániče a nejezdit jenom v tričku...

  • anonymní uživatel vajkrs 19.10.2015 v 12:38

    nevim, jestli to jezdi uplne s nadsenim
    www.pinkbike.com/...

  • anonymní uživatel vajkrs 19.10.2015 v 12:43

    a myslim, ze nikdo tady nechtel podcenovat vykony tech lidi. jenom je to zbytecne prehroceny podle me. jasne, kdyz clovek vidi ty veci, mas z toho hubu dokoran. ale jestli to stoji za to, kolik lidi se tam rozbije. me teda neni moc prijemny sledovat ty crashe

  • anonymní uživatel Vrbitch (martin (a) fullfaceproductions.com) 19.10.2015 v 12:45

    Podle mě letos naprosto super podívana! Každej jezdec je dospělej a pravděpodobně dokáže sám posoudit, jestli mu to stojí za to riziko, který je pochopitelně rok od roku větší. Pro mě osobně největší překvapení - Metailler a hlavně veteráni Pierre Edouard Ferry a Berrecloth.

  • anonymní uživatel sfls 19.10.2015 v 12:56

    tvl Paule, držim palce... doufal jsem že se zvedne a dojede to :(

  • anonymní uživatel peta.t (aaa (a) bbb.cc) 19.10.2015 v 13:22

    Samozřejmě že to po jezdcích žádají sponzoři, ukázat se na akci která je nejvíc profláklá, a to i na nejsledovanějších televizích po světě je prostě povinnost, pro ně výzva a vrchol sezóny. Každý z nich k tomu přistupuje s respektem .. strach k tomu určitě patří, přecejenom to není procházka ... . A že to není FR? Podle mě je! Spousta jiných lajn, ten kopec je využitý do posledního místa, z toho důvodu to taky maj těžké "nováčci". Těch pár dřevěných překážek není vůbec na škodu, jsou v místech kde nejde nasázet různé lajny. Pytle s pískem? To si děláte srandu? To tam maj z čeho stavět ty skoky? Z břidlice aby se to pod něma rozsypalo? Článek o hovnu, je to extrémní, chtěj se ukázat, top akce roku. Jak každý z jezdců říká: "Injuries are part of the game".

  • anonymní uživatel stofan 19.10.2015 v 13:30

    peta.t: u FR sa vyhradne vyuziva volny teren a jeho terenne nerovnosti bez zasahu. alebo si napriklad pri FR lyziarskych zavodoch a snb niekde videla, aby si tam borci shapovali jumpy? U FR ide o to najst co najzaujimavejsiu najhravejsiu/najbrutalnejsiu prirodnu lajnu.... nie niekde postavit tobogan.. to je slopestyle....

  • anonymní uživatel Sajdy (jseidl (a) seznam.cz) 19.10.2015 v 13:34

    Tu kritiku teda absolutně nechápu... Samozřejmě už to neni tak RAW jak dřív, lajny jsou upravenější, ale letos to byl podle mě jeden z nejlepších ročníků. Ty finálový jízdy byly neuvěřitelný a posunulo se to o velkej kus dál.

  • anonymní uživatel stofan 19.10.2015 v 13:42

    Sajdy: tak samozrejme ze jazdy to fakt klobuk dole, huba dokoran, no ten event... ;(

  • anonymní uživatel LP 19.10.2015 v 14:44

    Sice rampage je furt bomba a každoroční svátek,ale plně souhlasím s názorem v článku

  • anonymní uživatel xkilla 19.10.2015 v 15:11

    nejlepsi byl stejne Kyle Norbaten s tou zadosti o ruku :D

  • anonymní uživatel dawid (da.k (a) email.cz) 19.10.2015 v 15:22

    Nic neni jako driv. Libi se mi ze porota hodnoti freeride a ne slopestyle. I pred 14lety se tam kopalo a upravovalo. To nejsou lyze ze si jedes kde ches. Porad je to o vyberu trasy i kdyz je upravena ale o tom je bike. Vy uz jste snad videli freeride skoky bez upravy???Podle me je to FREERIDE se vsim sudy.

  • anonymní uživatel Štika 19.10.2015 v 15:23

    Stodan:jen pro upřesnění,na ski a snb závodech si to jezdci taky staví,třeba na největší freeridové sérii linecatcher to staví dokonce pořadatel.je to těžké pustit čtyřicet lidí na kopec a rozdělit je od prvního do posledního,o tom freeride není...a proto tu nasekáme skoky ať se ukáže.hold už je to závod

  • anonymní uživatel stofan 19.10.2015 v 16:10

    Štika: dik za rozsirenie obzorov, ja som zatial nic take nevidel ;)

  • anonymní uživatel peta.t (aaa (a) bbb.cc) 19.10.2015 v 16:46

    V zimě jsou i komplet FR závody v neupraveném terénu. Ale to proto, že na sněhu je ta sjízdnost úplně někde jinde než na kole. Na kole to prostě není možné sjet bez zásahu. Stačí se podívat na fotky před tím než začnou ty lajny stavět, nemožné to sjet! Navíc ve výsledcích jde jasně vidět hodnocení slopestyle/FR. Semenuk zajel top jízdu ve stylu, s triky .. ale má tu lajnu spíš slopestyle = menší hodnocení. Na druhou stranu ale vyhrál "People's choice"

  • anonymní uživatel kapr 19.10.2015 v 17:35

    štika: Linecatcher je stejně jako supernatural výmysl od Redbullu, kterej všechny eventy chce nadupaný trikama aby se na to dalo koukat v televizi. Opravdový freeride závody se nikde nevysílaj a rozhodně se tam nic neupravuje...leda se odtrhnou potencionální laviny.

  • anonymní uživatel kapr 19.10.2015 v 17:38

    Na neupraveném terénu je těžký točit beka každých dvacet metrů, což ubírá divácké atraktivitě...

  • anonymní uživatel koZa (vkonapwr (a) seznam.cz) 19.10.2015 v 19:35

    nejvíc to tam nasral Bas. Bohužel nedojel,big up!!!

  • anonymní uživatel stofan 19.10.2015 v 20:07

    peta.t: to by si sa divila/divil, co vsetko sa kedysi jazdilo bez zasahu do terenu, a stale jazdy len to neni publikovane ;) jasne neplieskali tam beka ani fronty jeden za druhym, ale to bol prave ten FR-aspon premna. najst v divokom terene cestu dole, a ne ze ked to tade nejde, tak jeb pomali zacnem hlbit tunel, aby som sa dostal na druhu stranu hory svihnut si tam beko lebo sak na tejto strane nedam dva bodovane triky za sebou... (toto je premna, FR )

  • anonymní uživatel peta.t (aaa (a) bbb.cc) 19.10.2015 v 21:42

    stofan: chtěl bych vidět odkaz na takový závod.
    www.vitalmtb.com/... tady zamyšlení nad věcma kolem, a některé zajímavé komentáře.

  • anonymní uživatel stofan 19.10.2015 v 22:02

    peta.t: o zavode som nic nehovoril ;)

  • anonymní uživatel flsf 20.10.2015 v 0:13

    další ročníky by mohly bejt s duchnama na kritickejch místech... když už se s tim tak serou

  • anonymní uživatel Bersekr 20.10.2015 v 7:34

    stofan> neviem odkial mas tu informaciu a preco si myslis, ze freeride je iba o neupravenom terene. Podla mna to najlepsie vystihol John Tomac, ked na tuto otazku odpovedal v Kranked 1. Tak zalov v archive a skus sa zamysliet ;)

  • anonymní uživatel peta.t (aaa (a) bbb.cc) 20.10.2015 v 8:03

    stofan: v tom případě nechápu o čem se tu bavíme, tady je totiž řeč o Rampage - závodě!

  • anonymní uživatel Jirka 20.10.2015 v 8:25

    hoši jestli rampage není freeride tak nevim, letos se tam jezdil jeden dřevěnej odpal a že si upravý dopady je asi jasný. Nebo je tu mezi vámi nějaký borec co skáče dropy 10+ do písku. Já to takto plně beru jako FR, buď to bude jako před lety a pořád stejný nebo s úpravami a budem koukat na čím dál větší šílenosti. Jo a srovnávat s lyžema to si děláte asi prdel.

  • anonymní uživatel kapr 20.10.2015 v 9:20

    to Jirka: Tady byl asi problém v tom, že v dřívějších ročnících šlo o to, aby jezdec sjel skalnatej a prudkej kopec, po šutrech apod. Samo že tam úpravy byly ( urazit skálu co čumí do cesty a tak).Dnes ten kopec spíš seskáčou, než sjedou. A prakticky celou cestu maj ušejpovanou, aby měli dobrou rychlost na mx skoky dole pod kopcem. Lidem tu jde o srovnání prvních ročníku a těch posledních. Rozdíl tam fakt je. Každého věc, jestli to bere jako změnu k lepšímu...

  • anonymní uživatel ID 20.10.2015 v 10:24

    dobre to bolo ,škoda toho počasia mohlo to bit ešte zaujimavejšie.

  • anonymní uživatel stofan 20.10.2015 v 10:34

    Jirka: videl si to? co tie nahadzane pitle s pieskom s ktorych si spravili traverz na dalsi chrbat? to jak keby v ski FR niekto v polke kopca nahodil na lyze pasi a preslapal do dalsieho zlabu....

  • anonymní uživatel Jirka 20.10.2015 v 11:24

    stofan přestaň laskavě srovnávat lyže a kolo je to úplně jiný sport. FR není jen o tom vytáhnout kolo na nejbližší kopec a nějak se dostat dolu, FR je i o velkých dropech, gapech a při velikostech a sklonech jaké jsou na rampage je asi jasné že si tam nějakou cestičku po upraví a jak to udělat aby to trochu drželo jinak než s těma pytlema.

  • anonymní uživatel Jukla 20.10.2015 v 11:32

    Neřešte, jestli je to freeride nebo ne. Prostě je to Red Bull Rampage. tečka.

  • anonymní uživatel stofan 20.10.2015 v 11:53

    Jirka ;) prave o tom je FR ze netvoris cestu tam , kde nieje ;)

  • anonymní uživatel flsf 20.10.2015 v 12:35

    stofane co takhle kdybys uspořádal nějakej SK FR závod abys trochu ty murikany inspiroval jak to má vypadat? třeba začne zink s kundegájem jezdit na slovensko aby okoukali jak maj vypadat závody stejně jako jezdí češi do francie za endurem ;)

  • anonymní uživatel peta.t (aaa (a) bbb.cc) 20.10.2015 v 12:49

    www.youtube.com/... od začátku to vypadalo skoro tak jako dnes, oproti minulé lokaci jsou třeba poslední dva ročníky hodně "FR"

  • anonymní uživatel junior 20.10.2015 v 13:33

    Největší odborník už si dovolil kritizovat i Red Bull Rampage. Asi byste jim to tam měl jet říct jak to mají dělat, pane Keli.

  • anonymní uživatel Kome 20.10.2015 v 15:03

    Opravdu chce někdo srovnávat kolo a lyže?Freeride ve spojení s kolem bych vždy o skocích ,dropech a atd ať už přírodních ,doupravených, nebo zcela umělých. Už vidím jak to plácnu z 5 metru někam ,kde jsem to nikdy neviděl jako se to dělá na lyžích. Bohužel to nebude v zimě ,takže dopadnu do hromadu šutrů nebo rovnou na skálu, pak si dám nosebonk o smrček a valím dál co. Co se týče rampage , rekl bych že tenhle rok to byl poměrně slušný návrat k počátkům a triků bylo poměrně po skromnu, za to polety neskutečný.

  • anonymní uživatel Ádoš (raziel87 (a) seznam.cz) 20.10.2015 v 15:33

    vidim to stejně - srovnávat to se Ski FR je úplnej nesmysl. Nic proti lyžařům, ale je to sport pro masu - a taky to masa lidí dělá. To samé s extremním lyžováním - zase se tomu procentuelně věnuje mnohonásobně víc lidí....aby ne, pády v drtivé většině případů nejsou smrtelné. To že to každou zimu našije do stromu pár nalitejch lyžařů je daň za to obrovský množství lidí, kteří se po sjezdovce pohybujou. Nevim, jak chceš Stofane tuhle konkrétní akci posunout k tomu tvýmu ideálu "Pure FR".

    Odjakživa si na Redbull Rampage jezdci sami volili lajny a TY DODATEČNĚ UPRAVOVALI. Poukazuješ na "Slopestylovost"....no jo, ale to máš těžký, jak se mají ty jednotlivý ročníky odlišovat od těch předchozích? to čekáš, že tam ty chlapi budou 10 x za sebou jezdit víceméně ty samý lajny? pro masu by to bylo po třetim ročníku okoukaný. Respekt všem, co do toho šli a pro mě jsou to borci ať už jedou jakoukoli stopu - ale pak bude 10 000 tlustejch zm+dů v internetovejch diskuzích píčovat, "že už to neni vono, že je to furt stejný" a vzhledem k marketingový profláklosti tohohle podniku pořadatelům nezbylo, než z toho prostě udělat "slopestyle ve skalách".

    Já se jen bojim, že to budou hrotit a zvětšovat tak dlouho, aby sponzorům zalepili držky, že tam jednou někdo zařve. Pak se pod fotku napíše v internetový diskuzi 10 000x RIP a jiný patoky a jedeme nanovo, za týden zapomenuto.

    Přijde ti snad, že ta "freeride" obdoba Rampage z dřevních dob - teď nechci hledat, tak možná napíšu blbost, myslim, že se to jezdilo v ?Austrálii? byla víc PURE FREERIDE? umělejch překážek tam bylo snad ještě víc než tady v Utahu....No hlavně, že Pauluv zdravotní stav se zdá být podle posledních informací ve stavu, že bude zase jezdit. Přitom ten samotnej pád ani tak fatalně nevypadal

  • anonymní uživatel slucky 20.10.2015 v 17:32

    Rampage jde určitě správným směrem, pokud kluci chtěj vyhrát musej si postavit velký a originální skoky, pokud to chtěj sjet v kuse musej to mít i dobře postavaný. Když se podívám na starý ročníky tak to půlka jezdců během jízdy
    3x zahodila a samotná jízda tvala 5 minut. Chápejte, že se kolem toho točí prachy, natáčej to vrtulníky ze vzduchu a jde to live. Ale od internetu se to kecá, navíc když jsem v životě neskočil 5m + lavici viďte....

  • anonymní uživatel ganjabiker 21.10.2015 v 11:02

    Ádoš: vím, co máš na mysli a tady to je ;-)
    www.youtube.com/...
    www.youtube.com/...

  • anonymní uživatel Jukla 21.10.2015 v 11:49

    Ádoš: Big up, vystihnul si to přesně.

Komentáře

Publikovat jako anonymní uživatel - přihlášení, registrace


Přepnout barvu pozadí