Spotcheck: Serfaus Fiss Ladis - traily mimo bikepark

Autor: Keli, kategorie: Spotcheck, vydáno: 13.8.2018

Tento článek navazuje na předchozí týkající se bikeparku v Serfaus Fiss Ladis (Spotcheck: Bikepark Serfaus Fiss Ladis – menší, ale mega zábavný bikepark). Tato oblast vzniklá spojením tří vesnic vytvořila areál skutečně obřích rozměrů. Na bikepark jsme se podívali minule, tentokrát se zaměříme na ježdění mimo něj.

Osobně jsem v SFL byl poprvé a pokud se na středisko dívám z pohledu uživatele, který v létě jezdí na kole a v zimě provozuje zimní sporty, především freeriding, tak jsem objevil ráj na zemi. Rozhodně zde nejsem naposledy a to jak na bajku, tak na prkně.

Stejně jako v mnoha dalších alpských střediscích, tak i zde ve SFL v létě funguje celá řada lanovek, některé jsou vytíženější, jiné v podstatě opuštěné, ale jedou a to je pro nás bikery to hlavní.

Celý areál je protkán soustavou bikových trailů a k tomu nesmíme zapomenout na hromady cest, které sdílí pěší a cyklisté dohromady. V podstatě by se dalo říci, že si můžeš ukázat prstem kamkoliv a vždy tam vede nějaká cestička nebo trail. Spíše cestička, bajkových trailů je podstatně méně než turistických cest. Je to dáno tím, že do bajkingu se ve středisku opřeli pořádně teprve před pár lety. Nicméně, je vidět, že zde peníze nechybí a tak se mohutně buduje, například v příštím roce otevřou dva nové traily. Mapa vypadá rozsáhle, ale opravdové traily jsou jen ty nakreslené oranžovou barvou.

Na obhlídku mimo bajkparkových trialů vyrazila naše malá pětičlenná skupinka ve složení já, Čert, Michal Prokop a dvojice polských žurnalistů, průvodce nám dělala Simone Wechselberger, rakouská sjezdařka, která si letos zapsala 5. místo na sjezdu na Crankworxu v Innsbrucku.

Postup jsme měli poměrně pomalý, protože naši polští kolegové milují selfíčka, storíčka, fejsíčky a kdo ví, co ještě a tak pořád postávali, fotili, postovali na net a hrozně zdržovali :). Jedno kolo jsme s nimi absolvovali a pak jsme jim i Simone dali vale a tříčlenná česká grupa vyrazila samotná.

Náš výlet jsme začali lanovkou Schönjochbahn z Fissu, díky které jsme během krátké chvíle nastoupali zhruba kilometr převýšení a mohli vyrazit na první trail. Flüstertrail startuje od lanovky na hřebeni Schönjoch, kroutí se napříč sjezdovkou, ale první část tedy rozhodně zábava není, poměrně rychlý trail je neustále křižován odvodňovacími kanálky a jseš poměrně prudkém svahu a tak skákat v podstatě nejdou, protože k tomu musíš i brzdit. Pokud přežiješ tuto pasáž, čeká tě ale odměna. Krásný alpský trail, který se po chvíli změní hladký klopenkový trail, který tě dovede k osadě Heustadeldorf, kde můžeš potkat kravičky. Ideální místo na selfíčko, tedy pokud jsi z Polska.

Z prvního trailu jsme byli drobně rozpačití, kvůli podobným jsme sem nepřijeli. Naštěstí druhý trail Zirbentrail, který v podstatě na Flüstertrail navazoval nám vše vynahradil. Prostředí a příroda se změnila, klesli jsme níže do oblasti lesů a trail jich bohatě využíval. Spousta klopenek, skoků, lavic či dvojáčků. Jestli hledáš flow, tak zde ho najdeš spousty. To vše na hliněném povrchu s kvalitním odvodněním, takže předchozí dva dny dešťů nebyly v podstatě poznat. Stejně jako první trail i tento protínal kravské pastviny a tak je třeba dávat pozor na kravská lejna. Krávy jsou zde ještě bojácné a když tě vidí, tak utečou, není to jako třeba v Livignu, kde jsou na bikery zvyklé a pokud stojí na trailu, tak s ní nic nehne.

Na konci Zirbentrail nasedáme na lanovku, která nás vytáhne zpět na kopec, tentokrát se podíváme do výšky 2596 m.n.m. na vrchol Zwölferkopf. Čeká na nás přejezd po šotolině zpět k lanovce Schönjochbahn a od tam musíme nastoupat 60 výškových metrů na start dnešního posledního trailu. U startu Frommestrailu sledujeme letecké modeláře, kteří zde soutěží, některé modely jsou krapet větší. My zde ale nejsem kvůli modýlkům, ale kvůli bajkování. Ćeká na nás více jak 1000 metrů převýšení. Frommestrail má být největší peckou v regionu. A opravdu, vrchní pasáž je klasický alpský trailík, který je velmi přírodní a přitom velmi zábavný. Prostřední pasáž v lesním porostu už poznala ruce trailbuiderů, spousty skoků, klopenek, dřevěných lávek. Opět precizně odvodněno, nikde žádné vybržděná místa, obtížnost spíše menší, ale zábavnost veliká.
To co ale následuje poté je pravé enduro, obtížnost zásadně narostla, povrch již není hladký, ale pořádně rozbitý, spousty kořenů a kamenů. K výběru vždy několik stop. Za nás jeden z nejlepších úseků trailu. Pro ty co by se necítili se dá objet po milosrdnější variantě. Celý trail končí na svážnici, která vás dovede na začátek dnešního dne k lanovce Schönjochbahn. Tam si můžeš nechat umýt kolo v automatické myčce, my na to odvahu neměli :).

Poslední z trailů Schiedtrail, který se nachází v okolí lanovky Lazidbahn, trochu mimo hlavní dění, jsme z časových důvodů nezvládli. Trail je zatím kratší, takže většinu kopce sjedeš po šotolinových cestách, Guide Simone nás od něj varovala, že akorát zabijeme spoustu času. Dali jsme na ni. A raději si dali celý okruh znova. Takže šest trailů za den, nasjezdováno přes 25 km a převýšení přes tři kilometry… ruce vytahané u kolen a destičky zralé na výměnu.

Jednotlivé traily jsou také zapojeny do tzv. MTB-Enduro-Tours, nicméně, ty velmi často využívají vrstevnicové šotolinové cesty a radost z ježdění je tak kouskovaná. Proto doporučujeme vzít lanovku a vyzobat si jen traily a minimum času trávit na přejezdech. Co se týče lanovek, tak i zde platí bikeparková permice, ale je třeba si připlatit za kolo.

Kompletní informace hledej na webu www.serfaus-fiss-ladis.at

Foto: Čert, Christian Waldegger

• anonymní uživatel Roman Klein (kleinroman (a) email.cz) 13.8.2018 v 8:25

Jestli chcete mordor tak zkuste nordkette u Innsbrucku. Žijeme v Söldenu tak zde máme skoro vše objete a větší nátěr jsme nejeli

• anonymní uživatel Roman Klein (kleinroman (a) email.cz) 13.8.2018 v 8:27

Je to spíš Teda takový boj o život, nebo zkusit sölden samotný

• anonymní uživatel Pospa (celopero (a) seznam.cz) 13.8.2018 v 11:34

Jojo Nordkette je fajn.Jsem tam pred par rokama trenoval pred zavodama potkal jsem tam nejakyho Kanadana a ten mi vypravel jak ma u nich vsechno projety a zacal jmenovat strediska ktery zname z videii.ale tohle pro nej bylo tak brutalni ze dal kolo na rameno a sel dolu pesky :DDD Za par dni na zavodech jsem zjistil ze jsem v kategorii s Fabio Wibmerem,Andree Vogelem a podobnym střelcům ale i tak krasne predposledni misto :DDD

• anonymní uživatel Pospa (celopero (a) seznam.cz) 13.8.2018 v 11:45

Jinak me prekvapuje ze SFL je u Čechů jeste takovej neobjevenej bikepark.za me pritom jeden z nejoblibenejsich

• anonymní uživatel mates2502 (mates2502 (a) gmail.com) 13.8.2018 v 12:21

Co se týká trailového ježdení a flouček tak Serfaust kolem Soldenu dle mého ani nešel . Serfaust je na den max na dva (v případě, že jeden den dáš park a druhý den obětuješ celodennímu broušení toho Frommestrailu ). Solden je pro mě momentálně TOP.... ale sto lidí sto chutí.

• anonymní uživatel Roman Klein (kleinroman (a) email.cz) 13.8.2018 v 12:52

Sölden ale není na sjezdaka, pracuji zde na lanovce celý rok a jsou to spíš bike traily, takže když si chce člověk zalitat tak spíš ten fiss

• profilová fotka Lukáš 13.8.2018 v 16:35

Scheidtrail je opravdu zbytečné jezdit. Je velmi měkký a plný bahna i několik dní po deštích. Dokonce tak, že se chvílema nedá vůbec jet a je nutné tlačit. Na to, jak dlouho se k němu člověk z bajkparku dostává... Cestou nazpět se ale dá najít pár míst, kde si člověk trochu užije sjezd, ale jsou to takové random cesty a kousky trailu, nic značeného. Frommestrail i Zierbentrail rozhodně zaslouží palec nahoru, škoda, že takových tu není víc. Takhle si to obojí člověk projede dvakrát-třikrát a má tak nějak hotovo. SFL na prodloužený víkend? Dva dny bajkpark, den přírodní traily - ideál.

Pro ty, kteří se sem chystají však doporučím si udělat aspoň den na Nauders/Reschenpass, který je asi 30km po hlavní silnici dál na Švajc a Livigno, čuměli jsme jak puci, jak skvělý to bylo ježdění. Okruh má oficiálně 50km a skládá se z opravdu echt enduro trailů spojených lanovkama. My jsme to ani celý neobjeli (část byla zavřená kvůli stavbě sjezdovek) a měli jsme přes 70km(vč. lanovek) plných syrových a prudkých trailů - několik bajkparkových, ale většina přírodní a rozhodně ne žádné lážo plážo houpačky.

• anonymní uživatel PeT 16.8.2018 v 22:38

A nebo ještě kousek popojet do Švajcu a dát a vybrat si z LAAX, Davos, Lenzerheide/Arosa. Hodně přírodních trailů a pokud tam kopu kopáčové, tak to je pořád s hodně přírodní. Rakušáci to vše hodně zahlazují...

• profilová fotka Lukáš 22.8.2018 v 20:09

PeT: Mam porad zazito, ze Svajc je hodne drahej. Mas porovnani? Jak je to velkej rozdil v celkovych nakladech? Jidlo,ubytko,permice..