MojeKolo

Březovský trail - nové trailcentrum na mapě

Autor: Keli, vydáno: 1.11.2018

Některých trail center je plný internet a jiná vznikají spíše tiše a nenápadně, ale s větším elánem a nadšením. Právě takové je nově se rodící trail centrum v Březové nad Svitavou. Jeho vznik je skoro jako z říše snů. Více nám o tom prozradí vrchní builder Honza Stupka.

Březovou nad Svitavou zná asi každý kdo kdy jel po silnici z Brna na Svitavy nebo opačně. Místo s největším kopcem na celé trase doposavad nebylo ničím zajímavé, snad maximálně velmi aktivní městskou policií s radarovým měřením rychlosti. To se však změní, již brzy. V Březové nad Svitavou totiž vzniká nové trail centrum. Jeho existenci jsem objevil víceméně náhodou.

Autor: Czech Wikipedia user Marzper – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, Odkaz

Na kopci nad Březovou stojí rozhledna, Dobře ukrytá rozhledna Járy Cimrmana. Cestou s dětmi na dovolenou jsme se rozhodli ji pokořit. Parkujeme u místního sportovního areálu, procházíme pod železničním viaduktem a stoupáme do kopce. Ha, po levé ruce je volně přístupné lanové centrum. A vpravo mé zkušené oko, které vidí trail i tam kde ještě není, vidí klopenku… ono to pokračuje. Tady je bajková dráha. To bych nečekal. Cestou do kopce vidím, že to není jen jedna dráha, je jich víc a nejsou to jen tak ledajaké, ale pěkně poctivě vystavěné. Na kopci je jasné, že od rozhledny povedou tři traily, tedy zatím nejsou dokončené, ale povedou. A kus dál je vidět snad deset lavic za sebou, skoro jako A-line ve Whistleru. Tohle mne zajímá. Flow center s drahami, které sjedou malé děti je spousta. Je dobré, že vzniká i něco pro ty zdatnější.
Internet je mocný, získat kontakt na vrchního trail buildera Honza Stupku je snadné. Víc o centru nám prozradí on sám.

Takže vznik… Skoro před 25 roky jsem se nadchl pro horská kola. Hlavně dolekopcom. A tak jsem v lokalitě, kde dnes stavíme, začal budovat pravěký trail. Vše odvál čas a já se smířil s tím, že u baráku už mi nic nevyroste, protože rok chodit do lesa s lopatou a pak chvili jezdit, než ti to někdo rozbije, to už prostě nedám.
Jenže nějaká dobrá duše dala kontakt správci městských lesů ve Březové nad Svitavou a ten mi zavolal a povídá: „pane Stupko, prý jste v lese u rozhledny kdysi něco stavěl. Mám projekt, mám dotace a město chce…“ Málem jsem se podělal radostí :-)
Po pár dnech jsme se sešli s ing. Hronem, starostou Karlem Adámkem a kamarádem Radkem Mikolínem a v podstatě od března letošního roku bylo upečeno. Pan starosta, který po volbách asi starostou zůstane, je pravidelný brigadník, na kopání trailů strávil dost času.

V projektu byly tři traily dolů a jeden stoupák. Ing. Hron chtěl striktně podle svého pohledu modrý pro rodiny s dětmi. Což vcelku rychle vzalo za své s ohledem na reliéf okolí. Ale budiž, modrý je s drobnými úpravami podle jeho přání. U dalších jsme měli celkem volnou ruku. Takže v začátcích minibagr udělal hrubě modrou a pak po několika setkáních s Tomášem, který práci odváděl, jsme už fungovali jako tým a snažili se každý metr mezi sebou konzultovat.

Lokalita má svá specifika. Převýšení je pouhých cca 100 metrů, ale kopec má opravdu prudká úbočí. Takže vše je vlastně o zářezech do složitého podloží opuky a kořenového systému smrku. Úseky jsme za bagrem hned upravovali, jezdili a průběžně ladili. Skloubit vykonatelnost bagrem a představou bikera je fuška. Navíc jsme ladili kompromis mezi délkou a zábavou. Nemáme ambice na kilometry, to nám prostě lokalita nedovolí. Naše vize je plynulost v kombinaci s rychlejšími úseky, po kterých pak řekneš: „Jo, to chci ještě jednou!“

Takže na jaře, na otevíračce budou na všechny čekat tři traily, které mají prozatím jeden společný stoupací trail. Výchozí bod je mezi řekou Svitavou a sportovním areálem u mateřské školy. Pomyslnou branou do lokality je železniční viadukt. Za ním se nachází původní cesta k rozhledně a přilehlý lanový park. Stoupací trail jde na okraji lesa vpravo a koresponduje s turistickou označenou cestou, napojí se na místní asfaltku, která rozhlednu spojuje s žel. zastávky Březová – Dlouhá. Začátek všech trailů bude stejný a až po pár stovkách metrů se rozdělí, dle obtížnosti na modrý, červený a černý. Nejlehčí modrá vrstevnicová lajna bude mít okolo 1400 metrů, ty těžší budou kratší, ale více z kopce, celkem budou mít všechny plánované dráhy okolo tří kilometrů.

Traily zatím nejsou dokončeny, takže bychom rádi všechny poprosili o trpělivost. Dejte jim čas si sednout a počkejte na oficiální otevíračku na jaře příštího roku.

Děkujeme Honzovi za informace a těšíme se až tuhle lokalitu vyzkoušíme na vlastní gumy. A co vy?

• anonymní uživatel Martin 1.11.2018 v 12:19

Paráda, fandím Vám a držím palce, ať se podaří vše, co plánujete.

• anonymní uživatel Pavel (zvirze (a) gmail.com) 1.11.2018 v 15:05

Vyhlašte víkendovou brigádu, svědí mě hraboš!

• profilová fotka Keli 1.11.2018 v 15:11

Pavel: cituji z FB stránek www.facebook.com/...

Zveme všechny, kteří mají zájem, na další brigádu. Sejdeme se v sobotu 3. 11. v 8:00 na rozhledně. Trailum zdar!

• anonymní uživatel Jan Stupka (jan2.stupka (a) gmail.com) 1.11.2018 v 16:13

Děkujeme za podporu! Snad se na jaře všichni ve zdraví sejdeme a ochutnáme :-). A držte nám , prosím, palce. Letošní rok byl fakt extrém. Sucho, že místo hlíny byla mouka, do toho kůrovec a když už les nemohl, přišel vítr a rozbil nám to znovu. Každopádně bychom rádi měli přes zimu jednu lajnu v provozu. Stačí sledovat fb stránky a pak na místě provizorní informační cedule a taky trochu počasí. Každý, kdo stavěl ví, že jsou chvíle, kdy je těžce vydřeny trail zbytečné chodit rajtovat. Díky. P.S.: tenhle víkend by to asi šlo sjet ;-).

• profilová fotka ondras333 7.11.2018 v 19:13

Čao borci,vypadá to fakt dobře.Fandím.

• anonymní uživatel Marco (loredas (a) seznam.cz) 6.5.2019 v 13:30

Zdravím všecky, je už trail letos otevřený? Díky