Legenda je zpět - Marzocchi Z1 Coil je zpět

Autor: Keli, vydáno: 14.1.2020

Když v roce 2018 přišla značka Marzocchi s novou vidlicí Z1 a navázala tak na dřívější legendu mezi předním odpružením, spousta lidí se ptala, zda-li bude Z1 i s ocelovou pružinou a nejen na vzduchu. Na odpověď na tuto otázku jsme si museli počkat až do dneška. Pružinový Marzocchi Bomber Z1 Coil je zde.

U Marzocchi se rozhodně netrápili nějakým zásadním vývojem. Udělali to, co dělají mnozí garážoví výrobci při přeměně vzduchu za pružinu. Prostě demontovali vzduchovou patronu a místo ní umístili do levé nohy ocelovou pružinu. Nárůst hmotnosti oproti vzduchu je cca 300 gramů, hmotnost vidlice se pohybuje okolo hranice 2550 gramů.

Výhodou tohoto řešení je, že můžete použít stávající Z1 a nacpat do ní pružinu. Marzocchi nabídne kit pro přestavbu. Mimo Z1 lze stejnou přestavbu udělat i u Fox 36 Rhythm.
Jedná se však o jednosměrný lístek, jakmile do vnitřní nohy umístíte pružinu již nelze vidlici vrátit zpět vzduchovou verzi. Důvodem jsou drobná poškození vnitřní nohy od pružiny a tím způsobená netěsnost.

K dispozici budou čtyři tvrdosti pružin, které na sobě nesou plastový chránič, tak aby se zamezilo nežádoucím zvukovým projevům. Marzocchi tvrdí, že Z1 Coil je vhodná pro jezdce v hmotnostním rozsahu od 54 do 113kg.
Zajímavostí je integrace vzduchového systému pro nastavení progresivity a omezení dorazů. Samozřejmě nechybí ani kolečko umožňující nastavit předpětí pružiny.
O ideální chod tlumení se stará Grip patrona známá z Fox vidlic – sice jednoduchá, ale funkční.

U Z1 je možno velice snadno pomocí plastových podložek nastavit zdvih v 10mm krocích v rozsahu od 150 do 180 mm. Vidlice bude k dispozici jak v 27,5palcové verzi, tak v 29palcové verzi. 150 mm zdvihu bude pouze pro 29" a opačně 180 mm zdvihu bude pouze pro 27,5". Offset 27.5" 44mm a 29" 51mm.

Jak se vám líbí? Obětovali byste hmotnost navíc za lepší, máslovější chod a nebo je pro vás váha zásadní?

Diskuze

  • anonymní uživatel Lukáš (luky.holas03 (a) seznam.cz) 14.1.2020 v 11:27

    Asi bych to klidě obětoval, sice vzduchový nastavení je pohodlnější, ale 1 den v bikeparku a záhřátej vzduch vám vidlici "ztvrdčí"
    Za mě pružina jasná volba (y)

  • anonymní uživatel Baba-Ji 14.1.2020 v 11:51

    Teoreticky by mohla být cesta z pružiny zpět na vzduch a to prohozením instalací z levé do pravé nohy. Tedy tlumení bude v levé a pružení v pravé noze. U Formuly to tak jde (oficiálně), divil bych se, kdyby i u ostatních značek ne.

  • anonymní uživatel Ádoš (raziel87 (a) seznam.cz) 14.1.2020 v 13:15

    2 Lukáš

    teď teda nejspíš nadzvednu dost "Vzduchovek" ze židle, ale....já teda vzduchový tlumiče vždycky k smrti nenáviděl, svůj podíl na tom má i můj omezenej rozhled a zkušenost. Měl jsem jen RS Boxxer World Cup (tu s bílejma nohama a červenejma nápisama, tuším MY 2007)a RS Boxxer World Cup !!!2019 nebo 2014!!! (tam už by člověk očekával, že to bude fungovat) - obě vidlice byly podle mého gusta úplně na ho*no. Mám skoro 2 metry, 95kg a nejsem technickej jezdec, prasim to na rychlost, i skoky - všechno vždycky na rychlost, vím že je to špatně ale už na tom nic nezměnim. Tyhle vidličky se vždycky nořili do zdvihu a kroutili se. Srali se s tim v Krabovi, srali se s tim v Cyklo Žitný, měnili se vizkozity, foukalo se a stejně to bylo marný a já tu vidlici po nájezdu ani ne 100km nasranej poslal za 19 000kč dál (stála asi 30 000) a s hubou od ucha k uchu se zase vrátil k pružinový FOX 40.

    Tu samou zkušenost mám z dob XC (pravěk 2000-2005) všechny ty Rock Shox Sid a Sid WC, Float a jiný dreky - do lesa fajn, ale do terénu to bylo vždycky marný, bohužel tu samou zkušenost mám u test biků i v dnešní době (přitom maji větší expanzky a modernější technologie).
    Nemám rád na DH/FR tratích kola se vzduchovym podvozkem. Jezdit na vzduchu je jako šukat vožralej...alespoň já si tak se vzduchem vždycky připadal :/

    COIL AN OIL FOREVER <3

  • anonymní uživatel Ádoš (raziel87 (a) seznam.cz) 14.1.2020 v 13:16

    edit: WC 2013 nebo 2014. 2019 jsem viděl jen na obrázku ))

  • anonymní uživatel barbie 14.1.2020 v 13:39

    Ádoš: Ty tvoje zkušenosti s komponentama 10 let zpět a roubování na aktuální jsou vážně úsměvné...

  • anonymní uživatel jen tak na okraj... 14.1.2020 v 13:44

    Ádoš ty už asi moc nejezdíš viď? Takovej ten zhrzelej týpek co vzpomíná na to co bylo přede deseti lety... :D a ještě tomu rozumí jako koza lupení

  • anonymní uživatel Ádoš (raziel87 (a) seznam.cz) 14.1.2020 v 14:51

    ono je velkej problém si to přečíst slovo od slova žejo? to by vám pak chlapci muselo dojít, že se jedná o subjektivní názor a osobní zkušenosti.

    Pro formu by bylo fajn, kdybyste kluci začali používat normální nicky - dyk Vás stejně přes I.P finder člověk zpětně dohledá...teda, ne jméno ale deset jinejch zhovadilejch přezdívek, protože se dotyčný bojí hejtovat pod vlastnim jmenem, škoda.

    Mimochodem máš pravdu, že už 5 rokem nejezdím DH, předpoládal jsem však, že World Cup model z roku 2013 je pro analýzu relevantní.
    Ty tvrdíš že není. Vysvětlíš proč, nebo zůstaneš u urážek od anonymních nickname, jako je to na DK zvykem?

    Barbie, chápu, že jsem pro tebe červenej hadr, ale WC 2013 není 10 let stará vidlice

  • anonymní uživatel Ádoš (raziel87 (a) seznam.cz) 14.1.2020 v 14:53

    předpokládám, že si dopisuju s mladejma klukama, co jezdí pár let a myslí si, že všechno před rokem 2010 byl pravěk :)

  • anonymní uživatel bedna (bednous (a) seznam.cz) 14.1.2020 v 15:09

    K tomu Ádošovi - já teda ještě trochu jezdím a mohu porovnat rozdíl ve staré 350 CR, Fox 34 Float, CC Helm Air a CC Helm Coil (přestavba) a tlumiče jakýsi Magura vzduch, CC DB Air CS, Rockshox Monarch Debon Air, Fox Nude, CC DB Coil Il a to neberu Z1, 888 atd. ze starých dob. A pokud se jedná o něco, co se jezdí z kopce, tak už jedině pružina. Pro mě osobně je to obrovský rozdíl oproti vzduchu, nepotřebuji mít setinky šlapáním a tak se rád víc zhoupnu. Na XC pochopím vzduch skrz váhu a to, že nikdo nedělá zdvihy na pružině pro XC (protože by to stejně nikdo nekoupil)...

  • anonymní uživatel Mirra (m.krizek (a) email.cz) 14.1.2020 v 16:53

    Baba-Ji:
    Určitě to jednoduše neprohodíš.
    Marzocchi/Fox mají rozdílný průměr otvorů ve spodních nohách.

  • anonymní uživatel bok 14.1.2020 v 16:57

    Cena? Těch 300g klidně snesu

  • profilová fotka Josef Jančáry 14.1.2020 v 19:43

    Inu, v MX jim to už taky došlo, že nad pružinu není a tak teď prožívaj comeback. K nám to dorazí hold o 2-3 roky pozdějc. Pro mě byl fakt, že se nedělá 29er pružinová vidle, důvodem, proč jsem nepřešel na 29 bika.

  • profilová fotka Josef Jančáry 14.1.2020 v 19:44

    Teď se bavím o DH vildlích

  • anonymní uživatel Koli 15.1.2020 v 6:48

    Tak vzduch už z principu nemůže být tak citlivej jako pružina. Mnohem větší nároky na těsnost, dík čemu vzniká větši odpor a tření. Ale zase vidím pozitivně tu možnost nastavení a vyšší řady vzduchových vidlic chodí parádně. Vzpomínám na čvachtání starý Z1 nebo 888, nezapomenutelnej chod FOX 40, kde si mohl cokoliv oprasit a ono to všechno požralo hehe.., ale všechno má své místo, na DH, FR a závodním Enduru bude pružina lepší, na XC je to samozřejmě nesmysl a moje Fox 32 SC s FIT4 patronou chodí moc hezky a na pružině bych jí rozhodně nechtěl už jen díky váze.

  • anonymní uživatel Baba-Ji 15.1.2020 v 8:08

    Ados - srovnani s dnesnich vidli s RS 2013 neni relevantni z jednoduchehi duvodu, ta vidle je nekolik technologickych generaci zastarala. At uz nekolik generaci tlumeni, tak i pruzeni (DebonAir atd). A ty rozdily v chdu tam jsou.

    Mirra - to je nemile

  • anonymní uživatel Ádoš 15.1.2020 v 8:51

    2 Baba-Ji

    asi máš pravdu, tak to prostě je (na druhou stranu si člověk musí s povzdechnutim vzpomenout na marketingový materiály a diskuze na internetu, když se WC (minimálně od MY 09 pohledem té doby ,stavěl do role ultimátní vzduchové vidlice na věčné časy - abychom se za
    8 let nedostali do bodu, kdy si budeme psát "no víš Bédo, ono v tom roce 2020 ty vzduchovky sice fungovaly, ale u těžkýho chlapa v tvrdym terénu to prostě bylo pořád proti pružinovejm vidlim na kočku, ale teď v roce 2028!"....)

    Jak jsem psal níže, se vzduchem mám dlouhodobé zkušenosti jen s WC 07-13 + doby XC - to je na kafrání málo, uznávám.
    Na druhou stranu mě nijak nepřesvědčili ani test biky z let 2015-2019. Jasně neni to moje, k tomu kolu se musim nějak chovat,
    navíc se během 2-12 hodin s kolem na plno nesžiješ, ale stejně mi ty vzduchový podvozky přišly v porovnání se sjezdovym nářadim
    takový....no jak když šu*áš nalitej :-), váhu vem z kopce dolu Čert, setinky jsou pro hrstku na bedně.

  • anonymní uživatel SaintJV (xxpokusxx (a) seznam.cz) 15.1.2020 v 9:35

    @Ados: Hele a jen tak btw, co spatnyho na sukani kdyz ses nalitej?:) Me to treba vubec nevadi:D ( Nemluvim o stavu kdy nevim kde jsem:D)

  • anonymní uživatel hobit 15.1.2020 v 11:13

    Ados: Nic si z nich nedělej, jsou to mladý leštiči endůristi, nevědí jak chodily starý bombery okolo r. 2003 a tak, myslej si, že budou sami jezdit líp, když budou mít FIT3 patronu než FIT2. Nový vzduchy choděj super, je to skoro jako pružina, ale štve mě pořát něčím kroutit, něco dofukovat. Nejsem zvyklej dávat vidlici každej rok na přetěsnění a furt kontrolovat tlaky a točit čudlíkama. Nastavit odskok a zapomenout, jezdit dokud se nevysype. Moje stará SuperT 2003 jezdil jsem na ní 10let a servis sem dělal jednou. Tak jsem zvyklej já. Dnes se to už nenosí... Na jaře pošlu do světa svůj opečovávanej repasovanej a přes chytrou mobilní future aplikaci nesčetněkrát laděnej DBAir a koupim normální pružinu taky, člověk furt řeší knoflíky a dofukuje místo aby se soustředil na sebe a zlepšoval se jako rider... Jestli nesouhlasíte, koukněte na čem a jak jezdí třeba Sam Pilgrim, myslim že jemu je pokrok v pružení u prd...

  • anonymní uživatel hobit 15.1.2020 v 11:19

    tim jsem samozřejmě nemyslel že se mnou musíte souhlasit :D jen chci říct, že jsou lidi, pro který je důležitá konzistence, pocit a hassle-free víc než počet knoflíků a počet stran manuálu. Sám jsem měl poslední roky taky vzduchy a není to pro mě cesta. Jak píše Bedna - chápu to na XC a na Endůro.

  • anonymní uživatel Roman 15.1.2020 v 11:23

    Jé kluci ještě, že už je doba starých Z1 a 66 za náma a jsou vidlice co umí i pobrat nerovnost a zároveň držet ve zdvihu. Ale je pravda, že ty vidle skoro nepotřebovali servis.
    Nedávno jsem se projel na velmi zachovalé MZ Z1 RC2 oranžová z roku tuším 2007 a TVL díky bohu za nového lyrika:) A v té době jsem si myslel kdo ví co nemám. Pak přišel Totem s tlumičem RC2DH a ten s pružinou chodil náramně a kdyby nebyl přesun na 27/29 kola, tak ho klidně vozím i teď.

  • anonymní uživatel hobit 15.1.2020 v 11:36

    Roman: "pobrat nerovnost a zároveň držet ve zdvihu" jojo přesně, tomu rozumim, rychlá komprese je dobrá věc. Do starýho bombéra ale stačilo nalejt trochu víc oleje a tim se to ladilo... Na novejch vidlích si cením nejvíc tuhost šasi. A to jsi trefil, totema mám teď, sice to nemá uplně tu počáteční citlivost jako starý MZ italky a nový FOXy ale na to, že v očích dnešních riderů je to starožitnost nemám důvod měnit. Narozdíl od toho DBair :)

  • anonymní uživatel Eda 15.1.2020 v 11:53

    Roman: Totem byla bozi jednokorunka! Skoda ze nema nasledovnika.

  • anonymní uživatel Baba-Ji 15.1.2020 v 13:01

    Eda - ja myslim, ze era novych "Totemu" je za dvermi. Viz prvni vlastovka v podobe Manitou Mezzer, zatim prototypovy Fox (38?) a divil bych se, kdyby na to RS nereagoval a taky uz neco nechystal ;).

  • anonymní uživatel Vojta 15.1.2020 v 13:30

    Jsem zastánce pružiny, vzduch jsem jezdil jen od suntouru a to byla tragédie, teď jsem koupil i přes obavy lyrika 2019 debonair a musím uznat ze chodí fakt pekne. kdybych nevěděl ze je na vzduch, možná bych to ani nepoznal, ve srovnání se starým lyrikem na pružině.

  • anonymní uživatel cubephotography (cube (a) cubephotography.cz) 15.1.2020 v 13:53

    nejlepší vzduch je ten, co je předělanej na pružinu :-)

  • anonymní uživatel T-Mac (t-mac (a) seznam.cz) 15.1.2020 v 17:08

    Pokud se člověk trefí do tvrdosti pružiny a charakteristika tlumení mu taky šmakuje, tak je pružina super - prostě jezdíš. Když jsi ale mezi tvrdostma, tak je to prostě takový nemastný neslaný. Buď chodíš na dorazy, hluboko ve zdvihu a honíš to kompresí, což je naprd a nebo máš tvrdší pružinu a všechno to máš kompletně otevřený a na lehčích trailech to taky stojí za prd.

    U vzduchu se ale dá tohle všechno doladit a tak docílit lepších vlastností. Citlivost pružiny a moderních vzduchů je prakticky nerozeznatelná - mám srovnání víc než rok na CC Helm Coil a pak spousty měsíců ježdění na FOX 36 (bohužel FIT) a Lyriky (RCT3, Ultimate RC2).

    Pokud mám hardcore stroj, na kterym závodim/jezdim only park/jmenuju se Mároši, pak si nastavim pružinu tak jak potřebuju a jsem happy. Jestli ale mám jenom jedno kolo a jezdím na tom jak enduro závody, bajkpark, tak i občas jenom traily alá Singl, Rychleby, Trutnov a jiný pohodový vyjížďky s míň zdatnejma kámošema, tak je za mě vzduch lepší volba, protože si ho jsem schopnej snadno přenastavit na pomalejší/míň náročný terén.

  • profilová fotka mtbikermichal@gmail.com 16.1.2020 v 9:42

    Asi nejsem jediný kdo si vzpomene na naprosto jemný máslový chod starých pružinových marcoček, něco to do sebe mělo

Komentáře

Publikovat jako anonymní uživatel - přihlášení, registrace


Přepnout barvu pozadí