Pozoruhodný příběh: Vojta Bláha - Everesting v Enduro Stylu
Autor: Vojta Bláha, kategorie: Report, vydáno: 10.4.2026
Strávit celý den na kole ve Finale Ligure je skvělé. Pokud chcete ušetřit za vývoz, udělejte to jako Vojta. Vojta Bláha si tuto nejvíce profláklou enduro lokalitu vybral pro svůj Everesting v Enduro Stylu. Devětkrát na Base Nato a po trailech dolů, vše pěkně za svý. Koukněte na video a čtěte o tomto pozoruhodném příběhu! Slovo má Vojta...
Co je to vlastně Everesting a jaká jsou pravidla, která jsi musel dodržet?
Everesting je výzva, při které musíš opakovaně stoupat a klesat na jednom vybraném kopci, dokud nenastoupáš 8 848 metrů, tedy nadmořskou výšku Mount Everestu. Zvolit si můžeš trasu kdekoliv na světě, ale musíš to zvládnout v rámci jediné nepřetržité aktivity. Zajímavé pravidlo, je to, že po dosažení výškového cíle už podle oficiálních regulí nemusíš dokončovat poslední sjezd a výzva tím končí.
Čím se tvůj pokus vymykal "normálu"?
Většinou se tahle výzva jezdí spíše ve světě silničních kol. Já se ale věnuji gravity disciplíně - enduru na horských kolech. Takže mým cílem nebylo jen vyškrábat se do výšky Everestu, ale také ji celou sjet po čistokrevném enduro trailu! Tomu muselo odpovídat i vybavení - jel jsem na svém plnotučném enduro kole s pružinovým tlumičem a plnohodnotnými plášti.
Na jakém kole jsi jel?
Vybral jsem si svůj závodní enduro speciál C/Duro Shremeeq se 170mm zdvihem rámu. Pro tuhle extrémní výzvu jsem ho upravil jen naprosto minimálně - dopředu jsem dal lehčí výztuhu pláště a vyndal jsem PTN vložky, které normálně vozím. Jinak všechno zůstalo ve stejném zátěžovém osazení, včetně pružinového tlumiče Fox DHX2, sjezdových brzd Intend Trinity s 200mm kotouči a pohonu SRAM Transmission XX.
Kde se zrodil nápad na tuhle šílenost? A proč zrovna Finálko?
Začalo to už před rokem ve Finale Ligure, což je italská "Enduro Mecca", kde jsem trénoval na sezonu. Nad pobřežím se v nadmořské výšce 1017 m n. m. nachází opuštěná základna NATO, odkud startují ty nejslavnější traily. Můj dobrý kamarád Přemek Tejchman si tam jednou vyjel na základnu dvakrát za sebou, což mě vyhecovalo to zkusit třikrát, on pak dal čtyři výjezdy a já nakonec pět. Od té doby mi v hlavě začal růst nápad, že právě na tomto kopci Everesting pokořím.
Měl jsi nějaký krize, technické problémy nebo šlo všechno jako na drátkách?
Bylo jich víc než dost, posuďte sami
Při druhém sjezdu jsem v umělém osvětlení přehlédl ostrou hranu a prořízl plášť na dvou místech. Když jsem do něj narval knoty a chtěl ho nafouknout, stará ruční pumpa se mi v rukách rozpadla na několik dílů. Opatrně jsem na měkkém kole sjel k autu a na stupínku ji musel potmě znovu složit.
Pátá jízda mi vůbec nechutnala fyzicky. Bolela mě kolena, měl jsem náběhy na křeče a v hlavě se mi točila děsivá myšlenka, že nejsem ještě ani v půlce. Ke konci výzvy mě pak neskutečně bolely dlaně opřené o řídítka určená k jízdě z kopce, měl jsem pomalé reflexy a každý nádech byl bolestivý.
Během osmé jízdy, když už padla noc, mi čerstvě nabitá lampa na helmě začala zničehonic tmavnout asi na 60 % výkonu. Trail jsem musel jet pomalu a "po hmatu". Úplně poslední a nejtěžší sekci sjezdu jsem pak musel po definitivním zhasnutí lampy drncat v absolutní tmě jen s malou diodou na hodinkách.
Zvládl jsi to? Ukaž čísla?
Zhruba v polovině desátého stoupání se metry na hodinkách zastavily na 8848 m. Měl jsem hotovo, vyjel jsem na Everest! V tu chvíli jsem se mohl podle pravidel nechat odvézt autem dolů. Euforie ale převládla, risknul jsem to a dojel si tu nastoupanou půlku sjezdu až dolů k autu. V cíli jsem hodinky vypnul a ty hlásily: 177,35 km, 24h 6min a 8852m výstupu.
Nezbývá než smeknout!
Není sebemenší pochybnost, že se jedná o naprosto neuvěřitelný sportovní výkon. Velká gratulace Vojtovi Bláhovi k dokončení.
Nakonec se nabízí otázka, co na to Přemek Tejchman? Zvedne hozenou rukavici? Přemku...
Provoz tohoto webu stojí nejen čas, ale i náklady. Pokud vám naše články pomohly nebo udělaly radost, můžete nás podpořit libovolnou částkou skrze QR kód.
Pomozte udržet kvalitu obsahu a podpořte naši tvůrčí komunitu. Děkujeme, že nám pomáháte tvořit dál!
Můžete poslat 50, 100, 250 Kč a nebo jakoukoliv částku.
Děkujeme za vaši velkorysost!
Zde je stručný návod, jak zaplatit pomocí QR kódu:
- Otevřete platební aplikaci a vyberte možnost "Skenovat QR kód".
- Nasměrujte kameru na vybraný QR kód výše.
- Potvrďte platbu a zkontrolujte informace.
- Dokončete platbu.
Diskuze
Strejda 10.4.2026 - 9:26...otázka ,,proč , je to potřeba a stojí to za to" se ovšem dá vztáhnout ke všem adrenalinovejm sportům...i k ,,obyčejnýmu" Marathonu...
mara 10.4.2026 - 9:55no akorát, že maratonu odpovídá jenom nějakých 1500-2000 m na enduru. Teda aspoň za mě.
Nedávno jsme při vynášení kol srázem nahoru tady mapy.com/... nad tím nejprudším úsekem potkali odpočívajícího týpka s berlema. Když jsme se všichni přestali smát, tak říkal, že zkouší zatěžovat nový titanový kyčelní kloub a že ho čeká ještě výměna i toho druhého. Předtím hodně běhal maratony...
mara 10.4.2026 - 13:30Vytrvalostní běhání samo o sobě zdraví neškodí. Nevím na co měl borec smůlu, možná si to běháním mohl i zhoršit a urychlit, ale určitě nepřišel o kloub proto, že běhal. A jestli jo, tak by mě zajímalo, jestli už má Vojta Bláha titanový sedací kosti, nebo mu to teprve hrozí.
Ádoš 10.4.2026 - 12:39hele, proč si ze mě takhle frustrovanej? respektive, klidně mě hejti, já s tím nemám problém. Hejt je holt taky součástí internetových diskuzí, ale...fakt to bude mít daleko větší formu, když se začneš podepisovat pod nějakym unikátním nicknamem. Tyhle nicneříkající a věčně se měnící přezdívky jsou za mě jalové.
Já nemám rád e-bike v gravity disciplínách (tam kde převažuje DOLEKOPCOM), nesytdim se za to a názor mám dlouhodobě stejnej. Počítám s tím, že mě za to někdo pošle do ánusu, ale nemám kvůli tomu psát svoje hejty pod nickem ARANKA 1
Lukass 10.4.2026 - 14:00Buď to je ta Paní již jméno nesmím vyslovovat nebo někdo k ní blízký...
TO: Lukass, Ludass, Ten co je ve stínu každý den, Ten co neslaví zadny den a další nicky. Tak dvakrát nádech a výdech = s klidem se řeší vše lépe. Podívej .... jednoho trolla se mě podařilo identifikovat pod osobním jménem.... U tebe nejsem daleko, ono stačí pozorně navnímat všechny tvé diskuze, to co jsi postoval zde z youtube, to, že znáš mé jméno...to mě pomohlo:)....FB, Instagram...a to určitě nechceš, aby se všichni dověděli kdo jsi....Protože pod niky to se píše v bezpečí, viď, neskutečné toto :) (Dneska dělá syn přijímačky na střední školu, jako vážně jsi tak necitlivý, že mě ještě zrovna dneska zatahuješ do takových to dětinských diskuzí?)
Ádoš by to zvládl líp 10.4.2026 - 14:38omlouvám se, příště změním nick na Ádoš rozumí všemu. Hezký den
Ádoš 10.4.2026 - 14:46ono by stačilo, kdyby se zase začaly zveřejňovat I.P adresy u každého komentáře, jako to bylo dřív. Dost by to pomohlo u těhle anonymních výpadů. Já nemám vůbec žádnej problém s tim, že mě evidentně nenávidíš, ale vadí mi to věčné měnění nicků a důraz na anonymitu. To je slabošské a není to hodno dospělého muže. A já věřím, že si chlap s pinďourem a varlatama.
Honza S. (jmeno (a) prijmeni.cz) 10.4.2026 - 12:58Asi je na tobě, jak širokou sedlovku použiješ... ;-)
Strejda 10.4.2026 - 19:05... já se vám divím... takovej pěknej článek a vy se tu necháte rozházet nějakým zakomplexovaným anonymním joudou... to si myslím Vojta nezaslouží;-)
PTBack 14.4.2026 - 16:26No dobře a co to je vlastně za výkon? Že Vojta vyjel na kopec 14× nebo kolikrát? A kdyby vyjel jenom 10× nebo 20x bylo by to nějak lepší? Vždycky jsem si říkal, že dělám sport, kterej je založenej na potěšení z jízdy. I z toho, že pak dole celej od hlíny hltám monstra a čumím do lesa s odřeným loktem. Má tenhle výkon z principu něco společnýho s naším sportem? Já bych se tady zase tak nerozplýval. Tenhle výkon vznikl čistě jen k upoutání pozornosti na značku kola a s duchem gravity disciplín nemá společnýho nic. Mám jinak Vojtu rád, skromně stál opodál jiných "hvězd " na jednom ilegálu kdysi a teď všechny zajede. Ale tvářit se nebudu, jak je to super. To mi víc imponuje kámoš z lokality, kam často jezdím, kde s vyplazeným jazykem se třikrát vyškrabu na kopec, zatímco On to má po poledni už sedmkrát otočený. Protože trail. Taky jsem si párkrát zajezdil, že i ležet bolelo ale tohle je podle mne čistě komerční výkon. Ačkoliv nepopírám, že komerce to za Vojtu nevyjela. Ale to už je Dolekop. Nikdo svatej tady nebude :D
Já bych řekl, že u této akce nešlo ani tak o kolo, jako o sedlo a ten zázračný krém. Jinak by na ně ve videu nebyly tak detailní záběry :-)
Ádoš 15.4.2026 - 9:092 PTBack
ty bys ujel v časovém okně "20h" 177km a nastoupal skoro 9km? ještě s enduro mašinou, která na takové extrémní přejezdy není koncipovaná? mě to přijde jako extrémní zátěž a člověk to musí mít palici docela dost srovnaný, aby po 6 hodinách nehodil kolo do škarpy.
Kdysi, když jsem začínal s XC, tak 100km na Šumavě byl absolutní limit, kdy jsem se pak večer svalil do postele a dostal svalovou horečku. Ani jsem se nemohl vyčůrat, protože se mi přilepila močová trubice a já stál u škarpy asi 5 minut, než to konečně začalo zase fungovat a mohl si ulevit.
Za mě je to borec jak hovado. Tím spíš v dnešní době, kdy se ti snaží vtlačit marketingovou tezi, že s e-bike se vlastně nadřeš úplně stejně, posiluješ víc (Ho*no stejně, vlastně ještě 5x víc než s analogem). Jen to nějak nejde dohromady s těma tejpkama, které na éčku vidíš. Většinou takový rosolnatý sádla a paradoxně s lejtkama jak hůlkama.
Lejtka prozradí o jezdci víc než by si přál.
PTBack 15.4.2026 - 12:07Možná, že kdyby Tvoje komentáře neobsahovaly vždycky slovo "kdysi ", byly by relevantnější. Já jezdím od r. 2002 a stále se snažím zlepšovat. Do tohodle mi ale formát Vojtova výkonu nezapadá. Co mu to jako přidalo? Možná na příštích závodech mu vyšlapat pět erzet přijde totální pohoda ale donekonečna tenhle výkon opakovat nemůžeš a hlavně proč. Nemám nic proti tomu si stanovit podobnej cíl! Ale abych se nad tím komunitně rozplýval, jak je to super věc, to ne.
Honza S. (jmeno (a) prijmeni.cz) 15.4.2026 - 12:48Před pár lety (tj. "kdysi") jsem se s kámošem vyhecoval a taky jsme ten Everesting dali. Jak říkáš - nic nám to nedalo, ale ani nevzalo. Možná jenom jeden den života, na který můžeme vzpomínat. Bylo to mezi námi, nikdo neměl potřebu se o tom nějak extra šířit. Ale kdyby někdo přišel, že mi zaplatí výlet někam do tepla a do hor, kde bych si pak i hezky zajezdil, tak ano, klidně bych si to dal znovu a nechal se u toho natočit. Sponzorům to na chvíli udělá radost, já si hezky potrénuju a život jde dál. Tolik asi k tomu, co to člověku dá nebo nedá.
PTBack 15.4.2026 - 13:17Jako klidně, já s Tebou souhlasím. A i bych přežil, že to třeba někomu nepůjde pod fousy. Co jako. Já bych se prostě jen u Vojty raději rozplýval nad nějakým parádním výsledkem z pořádných závodů. A to sám skoro nezávodím-většinou jsem byl někde mezi posledníma nebo nejlíp v půlce-a vůbec si nemyslím, že ježdění je o závodění ale Vojta pretekár je. Nás, co jen jezdíme, je dost.
Jinak... Kdysi... jsem cvičil... a byla tam taková výzva tehdy. 100 dřepů se 100 kg činkou. Když Jsi byl trénovanej, tak v první sérii Jsi dal třeba 33 opakování, pak cca 3 minuty pauza. Ve druhý sérii třeba 25 opakování a stejným způsobem do té stovky. Kdokoliv to jednou dělal, taky si to pamatuje nadosmrti. Výkon je to dost podobnej, i když časově kratší. Ale že bych o tom musel psát článek... (kvůli sobě)
Nebo tady u nás na pumptracku na skejtu. Je to trochu do kopce, takže objet to dvakrát je už slušnej výkon. Třikrát, parádní. Chtěl jsem se příhlásit na Márošákův závod na skejtech, tak jsem potrénoval... Při pátým objezdu mne začaly brnět ruce, při sedmým jsem je skoro necejtil. Víš proč? :D Tak strašně se mi napumpovaly stehna krví, že si ji tělo bralo i z rukou. Sedm kol, super výkon, plíce v hajzlu :D Akorát 11. letej mlaďas tam, si na to stoupnul a mohl jezdit dokola dovečera... :D Spousta z nás dělá podobný věci. :)
Ádoš 15.4.2026 - 13:10co má co do činění slovo "kdysi" s relevantností komentáře? spíš mi odpověz, jestli teda s enduro kolem ujedeš do 24h 180km a přitom vystoupáš "20x z údolí řeky Křemelné nahoru na Poledník nad Prášilskym jezerem". Něco mi říká, že i když se od roku 2002 neustále zlepšuješ, tak v roce 2026 bys to stejně nedal. Proč do toho cpeš nějakou přidanou hodnotu? to je jen tvůj konstrukt, aby ti vyšlo, že to je celé jedna velká zbytečnost.
Za mě je to velice solidní výkon i na gravelu, natož na té enduro máše.
PTBack 15.4.2026 - 13:20Že Tvoje názory nereflektujou dobu a myšlení lidí, co jezděj teď a snažej se každej tejden se zlepšovat dál. Já Tě mám jinak rád, to víš :D ale měl by ses vyjadřovat spíš k historii, když sem pořád píšeš, jak už nejezdíš a máš to na lopatě.
Ádoš 15.4.2026 - 13:58jo, máš pravdu. Mám to na lopatě už spoustu let a přestalo to pro mě už dávno být stimulem. Ježdění na kole obecně. Na druhou stranu si říkám, že "kolo je pořád kulaté a Zugspitze má pořád cca 3.000 m.n.m.". To že už nejezdím sjezd neznamená, že jsem rezignoval na sport obecně. Baví mě spíš chodit s těžkou krosnou po horách a díky tomu si pořád uvědomuji, jak obtížné je docílit hodnot, které zajel Vojta Bláha s endurem. Nic víc, nic míň.
P.S. trochu si vyprošuji to tvoje "když sem pořád píšeš, jak už nejezdíš". Já bych řekl, že to tu napíšu sotva párkrát do roka. Jinak tě taky lavískuju a přeju ti, ať máš s kolem spoustu krásných zážitků a minimum zranění :-) zdar a sílu bejku
Ádoš 15.4.2026 - 14:10EDIT
paradoxně mi VHT s 15 - 20kg na zádech přijde fyzicky náročnější, než když jsem jezdil na kole. Možná to je věkem, že už holt nemám tolik sil, jako když mi bylo "17". Večer přijdu na místo spaní pokaždé zdrchanej jak kretén a vzpomínám, jak to bylo super jet nahoru lanovkou a dolů to pustit pěkně na kole.


























výkon - krutopřísnej, to jako klobouček!!!!!! terén, druh kola apod. fakt smekám. Zároveň si ale říkám, jestli po 177 km, cca 20 hodinách a 9.000 výškovejch metrů, to vše defacto v kuse, to není tak trochu i hazard se zdravím. A nemám na mysli výkonnost těla, jako riziko úrazu - na takové trati, při takovém vysílení, navíc když poslední jízdy (ty nejtěžší) jsou za tmy. Riziko chyby a následného pádu (kdy tělo už dávno není v nejlepší kondici - reakce/ zpevnění apod.) se zvětšuje exponenciálně.... Jestli to překonávání vlastních hranic za to stojí. Nic se nestalo, konec štastný, gratuluji a cením, jen si říkám proč / je to potřeba / není život krásnej i bez toho ..... ;/