Anketa: Obří výkony a krouťáky elektromotoru... ne, děkuji nechci!

Autor: Keli, vydáno: 2.4.2026

Není tomu tak dávno, co jste si na kole museli vystačit pouze s vlastní silou. Příchod elektrokol vše změnil a nejnovější generace posouvá hranice až nesmyslně vysoko.

Zanedlouho jeden z výrobců představí novou generaci motoru, která umožní krátkodobě vyvinout 150 Nm točivého momentu a až 1300 W výkonu. Ano, skutečně více než jeden a čtvrt kilowattu. A další, také velmi významný, na něj zanedlouho naváže. Nabízí se otázka: Chceme to? Potřebujeme to? Já odpovídám: "Ne, za sebe ne, díky."
Důvody, proč nad těmito čísly pozvedám obočí, jsou hlubší než jen nostalgie po "poctivé dřině". Vždyť sám na elektrokole jezdím už dobrých deset let. Ale co je moc, to je moc. Krátkodobý maximální výkon běžného jezdce nebude ani polovina. Takže motor dodá dvojnásobek výkonu jezdce, uff. 

Prvním důvodem, který vás asi napadne, je nižší výdrž materiálu. Běžné cyklistické komponenty - řetězy, kazety a náboje - nebyly nikdy stavěny na to, aby přenášely sílu srovnatelnou s motorem menšího skútru. U takto výkonných motorů se životnost řetězu může smrsknout na pár set kilometrů. To je ale věc, která mě trápí nejméně - kdo chce opičku, musí mít zkrátka i na banány.

Cyklistika byla vždy o překonávání sebe sama. Pokud motor odpracuje 95 % výkonu za vás, stává se z vyjížďky pasivní zážitek; stačí jenom točit nohama. Jistě, pro lidi s handicapem nebo pro seniory je elektrokolo požehnáním, ale potřebují tito lidé 150 Nm? Určitě ne.

A co my ostatní, kteří jezdíme po trailech a vyhledáváme technické výjezdy? Myslím si, že ani my takové hodnoty nepotřebujeme, natož abychom je vůbec využili. Problémem obvykle není nedostatek výkonu, ale trakce, přenos výkonu na podklad.
Přestože mám v kole nejnovější generaci motoru, tak stále zůstávám na hodnotách 85 Nm a 600 W. Zatím jsem nenarazil na místo, že by mi výkon chyběl. Platí to i v náročných technických výjezdech. Tam mi obvykle spíše chybí skill!

  

Těch 150 Nm není jen o zničeném řetězu, ale i o zničených trailech. Tam, kde standardní e-bike vyjede maximálně s lehkým prokluzem, motor s výkonem lokomotivy vyhrabe - i přes mega sofistikovaný software - hlubokou drážku. Sami si tak pod sebou řežeme větev a dáváme odpůrcům elektrokol trumfy do ruky. Jaký pak bude rozdíl mezi e-bikem a motorkou?

Norma ČSN EN 15194 sice definuje elektrokolo jednoznačně, musí dopomoc poskytovat pouze při šlapání a do maximální rychlosti 25 km v hodině. A především omezuje maximální trvalý výkon 250 W. Maximální mechanický výkon resp. špičkový výkon omezen není, takže reálně motor může jet na nejvyšší možný výkon v podstatě než se přehřeje. Kolik času může motor strávit v režimu výkonu větším než 250W, když má peak skoro pětinásobný? 

   

Honička za čísly vypadá dobře v katalogu, ale v reálném lese je to cesta do pekel. Místo aby výrobci ladili ovladatelnost, hmotnost a přirozený pocit z jízdy, bojují o to, kdo se předvede s většími marketingovými čísly.
Čísla prodávají a kdo má největší výkon, kroutící moment a kdo ví, co ještě pravděpodobně prodá víc. Je to jako s auty. Kolik SUV jezdí ve městech? Spousty!  Kolik majitelů využije alespoň polovinu potenciálu těchto vozidel? 

Prostě a jednoduše, extrémně velký výkon ani krouťák nechci ani nepotřebuji. Jak to máte vy? 

Podobné články

Diskuze

  • anonymní uživatel Jurawood (jurawood (a) seznam.cz) 2.4.2026 - 7:57

    Jen doplním zmíněný řetěz. Ten se opotřebuje především řazením. Máme několik ebiků o dost :) přesahujících výkony zmíněné v článku a 12s vydrží 6000 km. Na biokole mě vydrží sotva 2000 km. (X01)
    Co samozřejmě zařve dříve, jsou malé zuby na kazetě.
    Jinak poptávka po výkonech je, přijde upgrade o pár Nm a půl roku se nepíše o ničem jiném. Pořád se jedná o naprosto směšné výkony. Tyhle motůrky dají klidně 3kW. Jen to nejde udělat skokově protože by někdo bouchl do stolu. Už teď je zákonný výkon překročen o 400%. a jedeme dál. Když jsem před 15 lety napsal, že máme 1000W ebike, nastal normální linč, smršť komentářů že to je motorka apod. Dneska máme 1200 W trvale a nechumelí se z toho.

  • anonymní uživatel V 2.4.2026 - 9:04

    Mě nejvíc štve ta dopomoc jen do 25km/h. Hlavně mě to vadí při možném přišlápnutí na skok. Těch 32 km/h jak v americe by bylo top. Jinak ty výkony dnešních motorů jsou naprosto dostačující a taky nechápu kam to směřuje.

    • anonymní uživatel 2 V 2.4.2026 - 9:19

      Na skok si ale pomáhat motorem nechceš. To je o skillu ;) 32kmh by bylo super na přesuny po městě, nebo mezi traily

    • anonymní uživatel Martin (martinspacekk (a) gmail.com) 2.4.2026 - 10:42

      chip a jedes 40-50 po rovince na pohodu, koupil jsem okamzite s porizenim ebiku a nelituji, bez toho bych si ecko ani nekupoval uprimne..

      • anonymní uživatel tvojamama 3.4.2026 - 0:24

        přesně tak, těch lidí co jezdí ebike s omezovačem, je mi upřímně líto. To je jak koupit si auto ale jezdit jen na první tři rychlosti. Mám vlastní zkušenost a lze říct že zábava začíná právě nad 25km/h.

      • anonymní uživatel Ljuk (Nvm (a) gmail.com) 3.4.2026 - 9:37

        Jenze presne tohle je podle me ten problem - nekdo jede rychlosti 50 kmh na cyklostezce, coz realne ohrozuje vsechny ostatni, pac treba kolem nekoho na skejtu prolitnes jak auto. Ten clovek tohle neceka, juze se leknout nebo jen sleze nejak blbe ze skejtu a ty do neho vletis. Chapu, ze pro bajkera to neni az takova rychlost, ale kdyz tlzacnou chipovst lidi, co realne neumi jezdit na kole, tak je z toho proste problem..

        • anonymní uživatel tvojamama 3.4.2026 - 22:04

          tak hlavně je třeba říct, že tady co bydlim nejsou žádné cyklostezky, zase je tu spoustu lesních cest a pěšinek, ale že bych tu pravidelně potkával a "strašil" lidi, to nehrozí. Na cyklostezce, kde jezdí děti a babičky bych asi 50km/h jezdit nechtěl. Ale safra na to si nekupuju enduro mašinu, abych pak jezdil na baterky po cyklostezce :D Ale ten argument chápu, dřív nebo pozdějc si to koupí člověk, co na kole neumí, odemkne to a pojede na tu cyklostezku a to je reálně problém, protože to nedobrzdí a někoho sejme, myslím že ale zodpovědnej bajker umí zodpovědně vyhodnotit, že na to má a dát si chip a používat ho rozumně. Takže vlastně souhlasim, je asi dobře, že je to z výroby omezený, ale jsem rád, že pro těch 5% zkušenejch je možnost to odemknout.

  • anonymní uživatel Michal Müller (muller.michal (a) gmail.com) 2.4.2026 - 9:34

    Mě běžně stačí 60Nm a do větších stoupacích Mordorú 85Nm. Zkoušel jsem teď před týdnem Avinox na 120 NM a měl jsem chvíli pocit euforie letu na ten turbo boost. Pak jsem si ale uvědomil, že takový výkon fakt nepotřebuju a měl jsem už hodně motorkem pocit. Takže Avinox bych si koupil, ale rozhodně bych s ním jezdil na denní bázi s využitím poloviny jeho výkonu už jen z důvodu výdrže baterie.

  • anonymní uživatel Tony 2.4.2026 - 9:51

    X let jsem jezdil na 26kilovy mordě (kellys theos i50) s vykonem 60 nm-shimano e7000 a stacilo mi to skoro vsude,zvyknul jsem si,ted mam bosch cx 4 a myslim vic není potřeba,ano v technických vyjezdech musi clovek máknout a je to nekdy na poblití.ale to k tomu patří,vic asi netřeba

  • anonymní uživatel Martin (martinspacekk (a) gmail.com) 2.4.2026 - 10:45

    Ja mam 85nm bosche a takovych 30 navic prave v tech technickych cicovinach co jezdim, kdy mi kolo prepadava dozadu a ja musim slezt by se mi to hodilo, ale pokud jezdis pro rohliky je to uplne jedno.. Proste zalezi jak to pouzivas. Za me je super, ze kdyz chces tak si vyberes, kdyz nechces tak mlc a jezdi si na cem ti to vyhovuje :)

  • anonymní uživatel Lukas (raven.vrana (a) seznam.cz) 2.4.2026 - 11:02

    Jezdím pár let 85Nm - když by bylo víc, bylo by víc, ale omezení ve výkonu nepociťuji, pořád platí víc výkonu, rychleji vybitá baterka. Jak už tu někdo zmínil, uvítal bych spíš offroad zvýšení omezení rychlosti na 32km/h, kvůli skokům. Je kupodivu snazší rozjet DHčko než ebike :) Osobně ale radši řeším nejdřív geo kola a typ motoru (servisovatelnost) než výkon. V prudkých sekcích se to stejně staví na zadní a na rovině je mi to jedno. Jinak 85Nm mi stačí i na tahání prcka v kopcích na endurku. Lehčí hmotnost by byla fajn, pumptrack/dirtovejsi skoky jsou s tím trošku náročnější... Ale nic není ideál, těžko chtít enduro ebike s hmotností XCčka (výhoda naopak, že mi pak DHčko připadá jako lehký kolo :) )

  • anonymní uživatel Maaca (Maaca (a) dolekop.com) 2.4.2026 - 14:24

    Ano, aby to preneslo je velka skoda ze jediny motor s prevodovkou je pinion a ma jen 250w, dava to naprosty smysl i s remenem, vaha dole, remen prenese i 500kw viz auta a prevodovka v oleji netrpi, chtel bych vykonne Ecko pouzivat jako trialovou moto v podstatě, na skoky a FR jsem par ecek zkousel a je to neohrabany a limit 25kmh te presne zabrzdi ored skokem, takže cip urcite! Ale z pohledu trailbuildera by mela byt dan z ecka jezdiciho po trailu protoze ano, i kdyz nehrabe, pojede trail 5x za sebou misto jednou a kdo to pak bude opravovat? Viz Cesti mtb infuenceri - nevim o tom ze by treba staveli emtb specific traily ci opravovali ty na kterejch se toci a podporovali tak to trochu odlisit jako treba emtb specific trail v geisskopfu
    Tato mince mc vic stran nez dve ale trailum to nepomuze ... Uz ted je kopacu malo...

    • anonymní uživatel Ljuk (Nvm (a) gmail.com) 3.4.2026 - 9:44

      Souhlas s tim, ze ty traily proste trpi. Neumim si predstavit novy Avinox motor, kdyz to budou mit vsichni a budou ty traily opravdu vyjizdet nahoru. V tomhle se z bajku stane takovy motocrossovy chovani a to v prirode fakt vidivst nechci ba kazdym rohu. Nastesti vetsina lidi jede shuttle po ceste nahoru a jen vicekrat po sobe trailem dolu..

      • profilová fotka Luke 3.4.2026 - 10:16

        Stačí jeden hňup, co to po dešti vezme po trailu horekopcom a máš zase co opravovat :-/

  • anonymní uživatel Dirtjumpa 2.4.2026 - 18:37

    Nezměnil nic..

  • anonymní uživatel tvojamama 3.4.2026 - 0:19

    Koupil jsem si elektro na zkoušku do garáže, odemknutý, takže táhlo pěkně do 45 a furt plnej, výdrž dobrá s tím ničím bych problém neměl. Co mě osobně překvapilo bylo, jak rychle se ta "wau" dopomoc a "wau" rychlost přejedla. Jakože měsíc to bylo hustý, druhý měsíc sranda a třetí měsíc už to byla nová norma a mozek si na tu rychlost a výjezdy do kopce zvykl a už mi to nevyplavilo do krve jedinej endorfin. Jelikož jsem mladej a nutně to nepotřebuju tak jsem seznal, že kde skončila radost já bejt nechci, kolo jsem prodal a od tý doby na e bike nesáhl, určitě to nehejtím, je to zajímavý a až mě bude bolet stářím tělo tak jich budu mít plnou garáž. Překvapila mě schopnost ve sjezdech, na skocích etc. Nepřišlo mě to těžký nebo neohrabaný, jen to různě rachtá jak to má víc komponent. Ale teď jezdim zase klasiku, prvních pár jízd bolela ta pomalost, ale mozek si zase zvykl a jsem šťastný, výjezdy jsou zasloužený, rychlost si člověk musí získat a udržet. Jinak souhlas tyhle motory zvladnou klidně 2-5kw ale furt se vracím k tomu, že to musí člověka bavit. I když to bude jezdit 70 a trhat asfalt, tak se to přejí po pár měsících to bude normální rychlost a žádná zábava.

    • anonymní uživatel Tony 3.4.2026 - 9:36

      To je prave ten problem-pouzivani e bajku-kazdy to má jinak-ja nemam cip.90 procent jezdim na eco -nepitrebuju vetsi dopomoc( a taky jsem šetřílek baterie) boost prakticky nezapinam-ale ecko mě bavi jako takovy kolo na objevování trailu,obcas příště sjedu nekam kde nic neni,cesta nikam nevede ale s motorem se rychle vratim na kopec a jedu dal a dal, potom pak na rychlé odpoledni vyjížďky po praci,dve tri hodky,v lete v zime,kdykoliv. A kdyz chci nekam na celej den nebo jet do alo atd tak si vezmu klasickej trail bike a druzkou zase gravel,,,bavi me vsechno

      • anonymní uživatel tvojamama 3.4.2026 - 22:05

        však jo, ono to bude jako s jídlem, každýmu chutná něco jinýho, podstatný je že si to svý každej najde :)

  • anonymní uživatel Shu Lin (tyvogo (a) lepra.cz) 7.4.2026 - 15:00

    :D :D :D super komenty neni nad to vorostovat 4takt pri predjizdeni eckare aby se nazral hliny

Komentáře

Publikovat jako anonymní uživatel - přihlášení, registrace


Přepnout barvu pozadí