Jak na to: nastavení správného tlaku v pláštích

Autor: Keli, kategorie: Obchodní sdělení, vydáno: 24.3.2021

Pláště na kole jsou jedním z naprosto zásadních komponentů na každém kole. Jedná se možná docela nejdůležitější komponent, které kolo nese. Důvod? Je to totiž jediná součástka, která nás fyzicky spojuje se zemí. Můžete mít sebelepší vidlici, sebelepší tlumič, nejlepší rám i brzdy, ale pokud máte špatné pláště, tak je výsledný výkon radikálně horší než když je to obráceně.

Nestačí mít jen vynikající pláště, ještě důležitější je použitý tlak vzduchu v nich. A stanovením správného tlaku vzduchu se bude zabývat právě tento článek. A je jedno jestli se jedná o horské, silniční nebo trekingové kolo. Ač se článek zaměřuje na kola do terénu, uvedená pravidla obecně platí pro všechny typy kol.

 

Je to ve vzduchu

Na začátek musí zaznít nezbytná teorie. Funkce pneumatiky obecně a to jak na horském, tak třeba i na silničním kole, je nesení hmotnosti kola a jezdce, absorpce nárazů, přenos záběrových i brzdných sil na povrch, zachování a změna směru jízdy. Prostě guma musí přenést sílu na zem při šlapání i při brždění a zároveň poskytnout dostatek přilnavosti pro usnadnění ovládání. Poměr jednotlivých složek (odvalování, brždění, přilnavosti) se liší dle disciplíny a určení pláště. Stejně tak se liší konstrukce, materiál a provedení. Jiný plášť je logicky na silničce a jiný plášť zase na sjezdovém kole.

Ve všech pláštích, snad kromě kol z městských půjčoven, je uvnitř vzduch a pro něj platí vždy stejné pravidla. Vzduch na jedné straně tvoří podporu konstrukce pláště a na druhou stranu je to zároveň i tlumící médium, které absorbuje nárazy z terénu.

Aby vše fungovalo optimálně, je naprosto zásadní správná kombinace pláště, ráfku a tlaku. Pokud spojíme extra úzký ráfek a extra širokou pneu, tak to nebude fungovat. A platí to samozřejmě i opačně. Důvody jasně pochopíš z možný průřezů ráfku a pláště.

Tvrdší není rychlejší

Hladká jízda je rychlá jízda. Často rozšířené pravidlo nesprávně říká, že pokud pláště nabombím na vysoký tlak - pojedu rychleji. To bohužel platí pouze v ideálním světě, nikoliv v reálném světě. Pokud mám velmi tvrdé pláště a pohybuji se na velmi hladkém povrchu výše zmíněná premisa funguje. Nicméně i hladká silnice je při bližším pohledu hrbolatá a extrémně nafouknuté pláště nepojedou tak rychle jako ty méně nahuštěné. Jak to? Důvod je zřejmý, každý i sebemenší hrbolek není hodně nafouklý plášť schopen absorbovat a musí jej přejet. To znamená, že musí jet chvíli do kopečka. Do kopečka ztrácí rychlost. Naopak méně nafouklý plášť se obalí okolo nerovnosti, pohltí ji a tím pádem kolo nejede do kopečka a jede stále v jedné linii - velmi zjednodušeně řečeno nekoná žádnou práci navíc a také nespotřebovává žádnou energii navíc.

To samé, ale v bledě modrém se děje i při brzdění, tvrdší plášť po povrchu nerovností poskakuje, zatímco méně nafouklý plášť se přes překážky pěkně převaluje. Výše zmíněné platí jak na silnici, tak v terénu, kde je situace ještě výraznější.

Jak určit správný tlak?

Odpověď na tuto otázku není jednoduchá. Vstupuje do hry spoustu parametrů. Nelze říct obecně jedno číslo, jednu univerzální hodnotou, která by fungovala každému. Každý plášť se chová trochu jinak a také každý jezdec má jiný jízdní styl či hmotnost. Nicméně obecné pravidlo zde je: čím nižší, tím lepší. Na každém plášti je uvedená minimální a maximální hodnota tlaku, ale často jsou hodnoty trochu mimo realitu. Minimální hodnotu často nelze dodržet. Protože je příliš velký, guma je moc tvrdá.

Jedině manometr měří přesně!

Ještě než se dostaneme k samotnému nastavení, jedna zásadní věc. Pro stanovení správného tlaku je potřeba manometr - tlakoměr, kterým ověříte tlak v plášti. A je jedno jestli je digitální či analogový.

Kontrola tlaku zmáčknutím rukou je tak hrozně nepřesná, že ji nelze použít.
"Teď kecáš, já mám v ruce cit a poznám to!"

Já tvrdím, že to nepoznáš, protože záleží na konstrukci pláště a na jeho tuhosti.
Plášť s dvojitým bokem s protiprůrazovou ochranou a obyčejný plášť za pár korun mohou mít uvnitř stejný tlak vzduchu, ale přitom pocit v ruce je zásadně odlišný. Jedině manometr ti ukáže přesnou hodnotu. Je jedno v jakých budeš měřit tlak v jednotkách jestli v barech (bar), fyzikální atmosféra (atm) nebo librách na čtvercový palec (psi), hodnoty jsou důležité jen pro tebe!

Převodní tabulka mezi jednotek tlaků

1 bar 14,50377 psi
1 bar 1,019716 atm
1 atm 14,696 psi

A praktická věc na konci tohoto části: Je dobré mít manometr vlastní, protože naměřené hodnoty různých manometrů se od sebe mohou lišit. Ještě jeden podstatný detail - zapomeň na manometr na obyčejné pumpičce, ten je obvykle jen hrubě orientační!

Základní tlak - "wot a fak?"

Základní tlak alfa a omega nastavování. Základní tlak je základní výchozí hodnota tlaku, které začínáme nastavovat. Každý jezdec má vlastní, individuální základní tlak. Ano, každý si základní tlak může zjistit a určit sám, a nebo využít zkušenosti, nicméně pokud zkušenost nemáš, začni s následujícími hodnotami:

Typ pláště Tlak přední kolo Tlak zadní kolo
Bezdušový plášť 1,8 bar (26 psi) 2,0 bar (29 psi)
Plášť s duší: 2,0 bar (29 psi) 2,2 bar (32 psi)

Z tabulky je patrné, že pokud vozíš duše, musíš mít vyšší tlak - to je daň za duše. A nejen proto duše nechceš...

Zjišťujeme vlastní základní tlak

Pro nastavování potřebujeme manometr, pumpičku a ideálně krátký rozmanitý okruh nebo trať, která obsahuje všechny prvky a povrchy pro které tlak nastavujeme. Stejně jak bylo řečeno výše žádný univerzální tlak, se kterým pláště fungují dokonale všude neexistuje, tak stejné platí i pro různé povrchy. Jiný tlak budeme potřebovat na kamenité trati, jiný tlak na vyhlazeném floutrejlu a jiný zase ve sněhu.

A vliv má samozřejmě i jízdní styl, je rozdíl jestli jedu šnekolend s dětmi na hladkém flow trailu v příměstském trailcentru nebo jedu rychle a agresivně v bikeparku. Přestože obě trati mohou mít hladký povrch, tak při agresivní jízdě v klopenkách dochází k většímu přetížení a je nutno vézt vyšší tlak.

S nastaveným základním tlakem vyrazíme na naši testovací trať a projedeme. Získáme tak základní pocit z kola. V následujícím okruhu tlak snížíme, snižujeme postupně po velmi malých krocích, po desetinnách. A opět okruh projedeme. Snažíme se vnímat rozdíly oproti předchozímu. Tuto činnost neustále opakujeme - snižujeme tlak a projíždíme a to až do té doby než se jízdní vlastnosti budou horšit. Tedy tlak bude tak nízký, že plášť nebude držet svůj tvar, bude se takzvaně žvýkat nebo bude hrozit naražení ráfku skrze plášť. Zde jsme narazili na hranici a víme, že takto nízký tlak na tomto typu trati nelze použít - je třeba jej opět navýšit.

Ač to vypadá jako velmi zdlouhavý proces, v podstatě je to rychlovka. Postupem času, díky zkušenosti, již víš, že tvůj základní tlak není 1,8 a 2 atm, ale například 1,4 a 1,6 atm a tím se ti celý proces výrazně zrychluje.

Rychlejší chce tvrdší

Až máš určen svůj základní tlak, tak následný tuning a úprava pro jiný typ trati je již snazší. Vám, že pojedu rychleji v rozbitém terénu, tlak v pláštích zvýším a naopak, pojedu pomaleji v méně rozbitém terénu, na blátě či sněhu, tlak snížím. A jako vždy, po malých krůčcích.

Foukej, foukej větříčku - nafoukni mi gumičku

Návod jak si správně nastavit tlak známe, teď jej stačí jen použít. Správně nastavený tlak v pláštích posune tvé ježdění o notný kus dopředu. S podstatě nulovou finanční a časovou investicí budeš ty i tvé kolo jezdit lépe. A to se vyplatí, ne?

Podobné články

Diskuze

  • anonymní uživatel JLD 25.3.2021 000 8:42

    "Pokud spojíme extra úzký ráfek a extra širokou pneu, tak to bude fungovat." ..... asi tam mělo být NEbude fungovat ne?

    • profilová fotka Keli 25.3.2021 000 9:11

      Ano, mělo. Vypadly dvě písmena a smysl byl zcela opačný. Opraveno. Díky

  • anonymní uživatel Shu Lin 25.3.2021 000 9:56

    V tom článku je tolik vzájemně si odporujících tvrzení, že jsem si dovolil pár z nich vypíchnout a seřadit po sobě

    "Plášť s dvojitým bokem s protiprůrazovou ochranou a obyčejný plášť za pár korun mohou mít uvnitř stejný tlak vzduchu, ale přitom pocit v ruce je zásadně odlišný."
    "Nicméně obecné pravidlo zde je: čím nižší, tím lepší."
    "při agresivní jízdě v klopenkách dochází k většímu přetížení a je nutno vézt vyšší tlak."
    "Z tabulky je patrné, že pokud vozíš duše, musíš mít vyšší tlak - to je daň za duše. A nejen proto duše nechceš..."

    • anonymní uživatel Lukáš (zeber (a) centrum.cz) 25.3.2021 000 10:02

      Shu Lin : "při agresivní jízdě v klopenkách dochází k většímu přetížení a je nutno vézt vyšší tlak." a co je na tom divného? Já naopak nejvíc poznám podhuštěný plášť když jedu rychle v klopně. Normálně se mi nežvýká ,ale tam se mi to občas žvýkne, když jedu rychleji ;)

    • anonymní uživatel Mára 25.3.2021 000 10:13

      "Plášť s dvojitým bokem s protiprůrazovou ochranou a obyčejný plášť za pár korun mohou mít uvnitř stejný tlak vzduchu, ale přitom pocit v ruce je zásadně odlišný." - co je s tímto za problém? Co si odporuje v této větě? Nechápu.

    • anonymní uživatel Fridex 25.3.2021 000 10:39

      Shu Lin: ty ses vážně ale šulin...

    • anonymní uživatel Shu Lin 25.3.2021 000 11:28

      Shu Lin jsem tu jménem já ale povahou se jich tu podemnou koukám sešlo hodně... jednotlivé věty které jsem vypsal si odporují navzájem... když chci vysoký tlak do klopenky, proč je duše daň? Když mám měkký plášť, proč by mělo platit čím nižší tím lepší? Když nedokážete porovnat 4 věty mezi sebou, proč na to reagujete? Spousta otázek a tak málo odpovědi....

      • anonymní uživatel krabica 25.3.2021 000 12:42

        Znamená to, že nižší tlak je lepší, ale když jezdíš třeba hodně tvrdě, tak musíš mít holt tlak vyšší, ale s dušema bys ho měl zase ještě vyšší. Takže je třeba nastavit nejnižší možný tlak, při kterém ti kolo ještě nebude plavat, nebudeš zouvat, prorážet...

        • anonymní uživatel Shu Lin 25.3.2021 000 12:46

          Ano, znamená to pro každou situaci jiné řešení. Nečekaně. Tím pádem je článek plný doporučení, které si v jednotlivých situacích odporují.

          • profilová fotka Mirra 25.3.2021 000 13:22

            No čekáme co vymyslíš ty.
            Za mě to je napsané v pořádku.
            Evidentně toho moc naježděného nemáš.
            Kdo chce tak si z článku něco odnese a ušetří mu to spousty km trápení.

          • anonymní uživatel Shu Lin 25.3.2021 000 13:58

            Ano máš pravdu, na bezduších s minimálním tlakem toho moc naježděného nemám. Zkusil jsem to, protože jsem se stal obětí podobných článků a hodně rychle se vrátil zase k duším, stejného výrobce jako plášťů, a výrobcem předepsaným tlakům. A mám klid a čisté ruce. Každopádně kol mam několik a když vím že pojedu na XC pláštích asfalt, foukám dle výrobce horní hranici - 4 bary, což mi přijde že jede s nejmenším valivým odporem, ale dle článku je to hodnota mimo realitu a moje pláště jsou bržděny strukturou asfaltového povrchu

          • profilová fotka Mirra 25.3.2021 000 16:54

            Upřímně 4 bary je opravdu hodně za předpokladu, že se bavíme o xc pláštích 29” v šíři 2,2. To už bude na hranici nebo lehce za maximálním povoleným tlakem ráfků. Tlak v pneu je dost individuální a hodně záleží na samotném plášti, vždy je potřeba tlak odladit na sebe, zároveň je potřeba se vyhnout extrémům typu 3 bary vs 1 bar.

          • anonymní uživatel Sulin opravdu jsi 26.3.2021 000 0:00

            4bar na XC? WTF to je na silnici....ale né na XC který jede po silnici ale na silniční kolo :D
            XC jezdil nejvíc asi Boudnej, kterej vozil 2.3bar a i to bylo extrémně moc. Na 4 tp musí být tedy slušná zábava .....fakt ve smyku, žádnej grip, vyklepanej jako prase, brzdnej účinek na polovině....nájs! Užívej

          • anonymní uživatel dawe 26.3.2021 000 4:18

            Na silnici se jezdí minimálně 7bar....

          • anonymní uživatel Luk 26.3.2021 000 8:13

            Na silnici jezdím 5bar...

          • anonymní uživatel Shu Lin 29.3.2021 000 16:23

            na XC pláštích po asfaltu. Silničku nemám ale do tý bych foukal tak 7. Na XC určitě do 2,5... začíná být pěkně, taky užívej!

  • anonymní uživatel Shu Lin 25.3.2021 000 13:45

    Nebo mu to naopak zbytečně přinese hodiny laborování.
    Asi jako napsat článek o tom jaký je správný SAG:

    Pokud jezdíte DH tak větší SAG, pokud XC tak menší SAG. Začněte na SAGu 20%, pokud se vám zdá kolo měkké, tlak přidejte, pokud tvrdé tak uberte. Obecně platí čím nižší tlak v tlumiči, tím pohodlnější jízda, ale pokud chcete stoupat, úplně to neplatí, vlastně naopak. o_O

    Ale kdo chce, mojí narážku pochopí hned z prvního příspěvku, kdo ne, napíše mi něco hezkého.

    • anonymní uživatel Lájoš (Leonnem (a) seznam.cz) 28.3.2021 000 22:14

      Od začátku celé debaty s tebou souhlasím. Nechť si na to každej přijde sám..

  • anonymní uživatel Kev 25.3.2021 000 21:07

    Kua dnes jsem se byl poprvé projet. A hustil jsem po zimě pneu bez duše. A koukám, že asi úplně špatně. Sice se mi jelo perfektně, ale nemám to nahustěno vědecky. Zkusím znovu a lépe. Díky!

  • anonymní uživatel dawe 26.3.2021 000 3:47

    Duše chci! Jezdím zesílené 1,2mm duše tlak v předním 24-26PSI v zadním 29-32PSI podle aktuální váhy a povrchu, defekt v průměru jeden za sezonu. Jednoduchá údržba, jednoduchý servis, pokud musím sundat plášť nejsem celý od semene, žádné vysychání semene, dolévání, ucházení vzduchu, přepáskování atd. Oproti tomu borci na tubeless mají konstatně dosekané ráfky a rozřezané pláště a na trailu pak celý od semene a somrují po mě náhradní duši. A potom se ještě někteří se při přezouvání musí mordovat s Cushcore, které taky není samospásné. Už mě prošlo rukama pár prasklých ráfků, kdy šutr prošel přes plášť i přes cuschcore... Jinak argument s rychlostí, pokud nezávodíš na top levelu, tak je to uplně jedno. Jsem rychlejší než většina borců na bezduši a ti co jsou rychlejší by byli rychlejší i na duši....

    • profilová fotka Mirra 26.3.2021 000 11:04

      A o tom to je.
      Nedá se jednoznačně určit co si kdo má obout ........... jde jen o to si vzít z článku inspiraci nebo nějaké to moudro.
      Např. já bych s duší na závody už nevyjel. Bavím se o závodním enduru, hmotnost jezdce 65kg (bez výzbroje a výstroje), zdvihy 170/165 na pružině, ráfky 35mm vnitřní šířka, 27,5"/2,5" pláště tenké boky, vložka vlastní, tlaky základní 1,8/1,6 Bar (rozmezí pak mám +- 0,1Bar) a za celou sezonu jsem neměl defekt, ale na trati je potřeba přemýšlet a ne jen hrnout hlava nehlava (vše je o kompromisu).

    • anonymní uživatel TT (tonys (a) post.cz) 21.4.2021 000 23:11

      jakoze jedes stejnou pilu, stejne pneu, ale na bezdusi rozseknou borci plast a na dusi ne ? moc tomu teda nerozumim. Bud teda vazis min, jedes min nebo mas jine gumy. A bavime se o DH nebo XC nebo o cem vlastne ?

  • anonymní uživatel Neznalek 26.3.2021 000 7:24

    Vykradacka napadu pb nebo nahoda ze mate par tydnu po nich stejne tema?

    • anonymní uživatel PTBack 26.3.2021 000 9:26

      To je snad jedno, ne?

    • anonymní uživatel dawe 26.3.2021 000 17:32

      Jasně, protože PB je první, kdo někdy něco napsal na téma "tlak v pneumatikách" OMG :D

  • anonymní uživatel Pedro Sanchez 26.3.2021 000 12:17

    já když vyjíždím tak buď přifouknu, nebo ufouknu, nebo to nechám jak je.

  • anonymní uživatel LM 29.3.2021 000 17:44

    Já to občas ufouknu i běhěm vyjíždky (když je větší mokro než jsem čekal). A když mám s sebou náhodou pumpičku a čeká mne delší přesun po asfaltu, tak někdy i přifoknu :-)

  • anonymní uživatel Ádoš 29.3.2021 000 19:36

    K článku víceméně nemám přípomínek, díky za něh Keli :thumbs up:
    váhově jsem na tom byl podobně jako Keli (já 94kg, 196cm)...teď jsem "tlustý prase" a mám 100kg, protože se už 5 let nehejbu, ale dovolím
    si rozporovat to "nižší=lepší". To platí možná v obecné rovině, ale pro člověka, který má konkrétní trail najetej jak vrata u garáže u baráku,
    je zvyklej to solit jako prase, tak tam tohle pravidlo neplatí. Naopak, s podhuštěnejma balonama bude vždycky ztrácet cenné vteřiny.
    Pohodlí vem čert, sjezd nikdy nebyl a nikdy nebude o pohodlí.

    • anonymní uživatel Kev 31.3.2021 000 4:19

      Tady to už není o sjezdu

    • anonymní uživatel TT (tonys (a) post.cz) 21.4.2021 000 23:05

      nei sjezd jako sjezd,sjezd plny korenu a sutru se s tvrdym balonem moc dobre jet neda, tam je fukt, ze se to vali rychle, kdyz to odskakuje a nema zadnou adhezi. Pokud rozumite sjezdem uhlazenou lesni pesinku bez jedineho korene, tak tam je to skoro jedno. Dalsi parametr je kolik je tam vody, to uz ja pak na korenech uplne o necem jinem.

      • anonymní uživatel Shu Lin 22.4.2021 000 8:36

        nikdo tu nemluví o tvrdým balonu, ale o naopak směšně podhuštěném, který v zatáčce připomíná pinďoura po třech tabletkách extáze

  • anonymní uživatel TT (tonys (a) post.cz) 21.4.2021 000 19:06

    Presedlal jsem z Endura na XC s 100mm zadniho zdvihu a pri trosku agresivnejsi jizde jsem cvaknul dusi, rafek nastesti neposkozen. Kolo bylo foukle asi na 2.4(Rafek umoznuje max 2.75), coz mi pripada celkem dost na to dusi jen tak cvaknout. A ted dotaz, chci prejit na bezdusaky, ale trosku me to vydesilo, ze pri 2.4 se to cvaklo. Mam tam narvat ochranu rafku ? Rafek je karbon, nerad bych ho rozsekal na trisky..Na druhou stranu se mi zase nechce vozit neco navic.

    • anonymní uživatel LM 21.4.2021 000 20:03

      Pokud jezdíš s XC se 100 mm zadního zdvihu, jako předtím s endurem, tak budeš potřebovat buď odolné pláště bez duše nebo nějakou vložku v normálním plášti. A možná časem novej rám :-).

      • anonymní uživatel TT (tonys (a) post.cz) 21.4.2021 000 23:00

        nene, lehce agresivneji jsem sjel normalni XCckovej sjez, par korenu a schodu ze sutru. Nebyla to zadna vrazda. Chapu limity toho kola a neposilal bych to na ortodoxni enduro pasaze. Bylo sero, tak jsem moc neresil, kudy to posilam, mam to najete s endurem a vim, ze tam zadna velka vydrbavka neni. No u toho XC asi clovek musi vic premyslet o stope.

Komentáře

Publikovat jako anonymní uživatel - přihlášení, registrace


Přepnout barvu pozadí