Spotcheck: Saalbach-Hinterglemm

Autor: Keli, Ueeeeee, kategorie: Spotcheck, vydáno: 27.9.2012

ikonaPro další redakční spotcheck jsme zvolili rakouské středisko Saalbach-Hinterglemm, jak je z názvu patrné jedná se obec složenou ze dvou vesnic – Saalbachu a Hinterglemmu. Toto souměstí ležící na řece Saalach se nachází v regionu Pinzgau ve spolkové zemi Salzburgland,

Saalbach leží obklopen dvoutisícovými vrcholky, nejvyšší bod na severu je Spielberghorn (2044 m), na jihu Hochkogel (2249 m) a dalším, pro bikepark, velmi důležitým vrcholem je Schattberg (2097m), kde je start jedné ze zásadních tratí tamního bikeparku X-Line.

Celou návštěvu jsme rozdělili na dva dny, první den jsme měli naplánované enduro Big-5-Bike Challenge a na druhý den pak projet zbytek bikeparku.

Big-5-Bike Challenge – je enduro trip, při kterém využijete 5 lanovek, ujedete cca 65km a naklesáte převýšení 5000 metrů, nahoru nastoupat musíte cca 1000 metrů. My jsme Big-5-Bike Challenge začali lanovkou na Schattberg, letmý pohled od spodní stanice na vrchol a vidíme tam nějak podezřele bílo, ano, v polovině září nasypalo. Nahoře na nás čeká dvacet centimetrů sněhu a dva stupně nad nulou, nic co by nás mohlo zastavit. Z vrcholu Schattberg-Ost sjedeme do sedla a odtud první stoupáme nejvýživnějším stoupáním celého Big-5 na Schattberg-West – zde začíná asi nejhezčí trail dne, bohužel je dost pod sněhem, ale i tak si stojí nejlépe.

Na konci trailu v Hinterglemmu jedeme na druhou lanovku, těšíme se na v mapě naznačený trail pod lanem vedoucím na Zwölferkogel, bohužel až na vrcholu zjišťuje, že trail existuje pouze na papíře a v reálu bude až v příštím roce. Šotolinový sjezd zpět do Hinterglemmu je slabou útěchou (zvláště když si výjezd k začátku sjezdu dáte dvakrát). Třetí lanovkou v plánu Big-5-Bike Challenge je Reiterkogelbahn, pod kterou vede dvojice bikeparkových trailů B-Line a Pro Line. Štěstí nám nepřeje, obě dvě jsou tento víkend zavřené z důvodu závodů v moto trialu – nedráždili jsme místní a nenápadně splužili B-Line – klasickou jednoduchou modrou bikeparkovou lajnu, kde naskáčete vše na oči.

Na předposlední lanovku se přesouváme zpět do Saalbachu, pro přesun je možno využít cyklostezku, my jsme zvolili cestu silničním tunelem a ještě teď nás bolí oči od problikávajících aut. V Saalbachu skáčeme na Kohlmaisgipfel­bahn a z její horní stanice nás čeká přesun po turistickém chodníku do sousedního Leogangu.

Blato a kořeny, nekonečný přejezd ze Saalbachu do Leogangu

V Leoši odbočujeme z trasy, (nebylo to příliš složité, protože značení je místy slabší, v jiných místech pro jistotu chybí úplně, bez mapy a dobrého orientačního smyslu se na Big-5-Bike Challenge nevydávejte), a napojujeme se na opravený Hangman, za mokra v malé XC helmě je to v některých místech dost o hubu :). Vystojíme frontu na lano (v Saalbachu věc nevídaná, množství lidí je znatelně menší než v Leogangu) a čeká nás poslední stoupání na Asitzkopf a poté již jen klesání zpět na náš start k Schattberg X-press. Sjezd po šotolině není náš šálek kávy a tak se vracíme stejnou turistickou stezkou jako jsme jeli do Leoše. Na Kohlmaisu se napojíme na červenou a následně sjíždíme po Milka Line až do cíle.

Ačkoliv je již hodně po obědě sníh drží

Druhý den našeho spotchecku věnujeme X-Line, na rozehřátí dáváme dvakrát Milka Line a pak už jen přesun na Schattberg X-press a vzhůru na iXko. Už samotné parametry tratě budí respekt, délka 6,3 km a převýšení 1025 metrů. Přestože bylo výrazně tepleji než předchozí den, horní pasáž byla kvůli sněhu zavřena, naštěstí po dvou stech metrech již byla iX-lajna sjízdná. Celá trať by se dala rozdělit na čtyři rozdílné částí, horní kamenitá klopenkovo-skoková, následuje lesní kořenaté klopenky s palbou po spádnici až k mittelstation. Druhá půle nabízí ze začátku několik zatáček po sjezdovce, průjezd lesem a již jsme na stráni na dohled Saalbachu, zbývá nám zdolat závěrečnou lávkovou čtvrtinu a úplný závěr je tvořen několika dropy od malých až po obří.
X-Line pokoří i nepříliš technicky zdatný jezdec, nenacházejí se na ní žádné záludnosti, snad vyjma lávkového úseku, který za mokra dokáže docela vytrestat – většinu těžších pasáží lze objet po jednodušší variantě. Každopádně nezbytnou výbavou na X-line je dobrá fyzička, protože velké převýšení a délka o sobě dávají vědět a pacičky bolí. A při troše štěstí, my ho měli, si na X-Line zajezdíš i s motokrosařem, který se ti nacpe to trailu a drží…

Hangman v XC helmě a za mokra je velká škola

Ceny jsou Saalbach-Hinterglemm podobné jako v jiných střediscích Salzburglandu, denní permice vyjde na 32,50 Euro. Velkou výhodou je tzv. Joker Card, při koupi ubytování v síti partnerských hotelů, apartmánů a ubytoven mimo jiné slevy i permanentku zdarma, a to se vyplatí.

A jako třešinka pro závislé na internetu, tak na každé stanici lanovky je k dispozici Wifi zdarma – takže můžete být na fejsíčku téměř pořád.

Když ti dojde, „karbošnek“ ti ani nepomůže

Bikepark Bike Circus Saalbach-Hinterglemm patří spíše k menším bikeparkům, nečekejte fronty, ani velmi náročné tratě, spíše rodinnou atmosféru. Je to park kam bez obav můžete vzít přítelkyni, ona si zajezdí na lehkých tratích typu Milka Line a vy si zařádíte na X-Line.

Veškeré informace o středisku najdete na www stránkách Saalbach.com anebo na speciálce bike-circus.at.

• anonymní uživatel evo 27.9.2012 v 19:30

No vidim ze ste pocasie nevychytali. BBohuzial ten report neopisuje ani len z 30% vyhody strediska.
    Napriklad ceny za ubytko na noc v apartmane cca €20 spolu s joker card kedy cena za bikepass je tym padom uplne irelevantna. popisanie vsetky trailov ktorych je tam viac nez dost. moznost ist jazdit do leogangu ktory je len cez kopec.
    Nic v zlom ale radsej nepisat takyto report ako spotcheck ak ma byt takyto ubohy...

• anonymní uživatel lukin 28.9.2012 v 8:53

Koukám, že jsme tam byli stejnej víkend..Hacklbergtrail byl nejvíc.Doporučuju. O tom, že X line pokoří i méně technicky zdatní jedinci pochybuju, obvzlášť pokud je rozbahněná jako při naší návštěvě. Kořeny v dolní lesní pasáži byly místy docela moc. Každopádně celou lokalitu doporučuju.

• profilová fotka Keli (keli (a) dolekop.com) 28.9.2012 v 20:39

evo: ceny ubytka jsou ruzne, da se narazit na levnejsi i drazsi, o Joker Card se zminujeme. Popsali jsme vsechny traily, ktere jsou oficialne zprovoznene a meli jsme moznost je vyzkouset, samozrejme, ze je trailu je stejne jako v kazdem jinem stredisku mnohem vice, ale oficialni jsou pouze tech par popsanych. Jezdit v Leogangu se da, coz je zcela jasne pochopitelne z textu i fotky z Hangmanu, nicmene jestli nekdo se sjezdakem prejizdi ze Saalbachu do Leogangu, tak klobouk dolu.