Test: Rock Machine Blizz 24 - dětský trailový pevňák

Autor: Keli, kategorie: Test, vydáno: 4.4.2018

Model Blizz najdeme v nabídce Rock Machine v několika provedení a velikostech, v dnešním testu se mrkneme model Blizz 24. Číslovka 24 označuje průměr kol, takže je jasné, že tenhle bajk není určen dospělým, ale naopak dětským střelcům. Nejmladší (nejmladší, co umí číst a psát) d:key redaktor Matěj ho letos bude prohánět. Jaký tedy Blizz 24 je?

Když čerstvě osmiletý Máta vyrostl ze svého předchozího kola (Test: AUTHOR King Kong) rozjel jsem internetové pátrání po jeho novém kole. Požadavky byly jasné: pevné kolo, kotoučové brzdy a „trailová“ geometrie. Své požadavky vysvětlím podrobněji, pevné kolo, ano, fulla pro malého kluka nechci. Sám jsem začínal na pevném kole a jsem za to rád, pevné kolo ti nic neodpustí, každou chybu ti dá nekompromisně znát a díky tomu si zlepšíš techniku. To byl jeden důvod, druhým důvodem je Mátova hmotnost, ten váží doslova 50 kilo i s postelí (hmotnost postele počítána 25 kg) – s takto muší váhou v podstatě žádný tlumič nefunguje a to ani speciálně upravené, které najdeme na dětských fullech. Takže než by se tahal s kolem osazeným v podstatě zbytečným odpružením zadní stavby, tak bude mít pevňáka.

Podmínka druhá, kotoučové brzdy jsou pro nepříliš silné dětské prstíky super, s minimální silou zastaví kdekoliv. A to i s mechanickými kotoučovými brzdami, zase je tu souvislost s tou hmotností, 25 kilíček je prostě téměř nic.

Posledním bodem je trailová geoška, dětské kolo není zmenšené dospělé, ale některé parametry mají velmi podobné, minimálně hlavový úhel, hledal jsem kolo s nepříliš strmou hlavovkou. Možná vám v parametrech chybí odpružená vidlice, ta tam chybí, ale zároveň je. V drtivé většině případů jsou továrně osazené vidlice na dětských kolech nepříliš kvalitní, takže než koupit kolo s nepoužitelnou vidlí, tak raději s pevnou. Navíc si mi doma válela dost dobrá vidlice RST Snyper, kterou jsem na kolo plánoval osadit posléze.

Máta měří 133 centimetrů, takže dle tabulky na webu Rock Machine (rozmezí 125–150cm výšky) mu kolo krásně sedne. No popravdě, má to dost na hraně, přestože rám má slušný sloping (sklonění horní rámové trubky), tak při nasedání a sesedání s velikostí občas bojuje. Při jízdě samotné je to naštěstí ok. Na rámu jsou použity technologie, které najdeme i na modelech určených pro dospělé, Sharkspine EVO Tubing, Extended Seat Stays, které mají zvýšit tuhost, tlumit vibrace a zlepšit jízdní vlastnosti.

Drobný detail, sedlovka nejde zastrčit úplně do rámu, dobré tři, čtyři centimetry zbývají. Bude muset přijít ke slovu pilka a sedlovku zkrátit, tak aby při jízdě v terénu měl trpaslík více prostoru pro práci s kolem.

Osazení je v pohodě, na kolo se Shimano Altus během své práce jsem asi nenarazil nikdy, ale na dětské kolo cajk. Přechod Matěje z otočného na páčkové řazení byl úplně v pohodě, během pár minut si na zcela jiný systém zvyknul a neřeší nic. A hlavně, má to 8 koleček, o dvě víc než na předchozím kole, to pan mladík ocenil nejvíce.

I s 32zubovým převodníkem vyjede poměrně prudké kopce, limitem v terénu jsou spíše pláště. Hladký vzorek Schwalbe Crazy Bob o šíři 2,35" snadno proklouznou, na zpevněné cestě ok, ale na trailu slabota. Sehnat 24" pláště s trochu hrubším vzorkem bude asi oříšek, nicméně, zabojuji. Gumy jsou nazuty na hodně úzkém ráfku, 19 milimetrů a k tomu 2,35 guma vytvoří hodně balónovitý tvar pláště. Širší by se šikly.
Brzdy Tektro MD-M280 by si asi žádný dospělák na kolo nedal, ale pro prcka je jejich výkon dostatečný, navíc podpořený 160 mm kotoučem vepředu a 140 mm vzadu.

Matějovo kolo se drobně liší od sériové verze, dostal barevné bowdeny a gripy, jiné kotouče, pedály a košík na láhev, trochu jsem mu kolo „vypimpoval“, ale v podstatě v rámci designové stránky, funkčně je tovární osazení ok.

Jak se na kole jezdí jsem se zeptal Matěje a ten lakonicky odpověděl, že v pohodě. Za sebe můžu říct, že pozoruji jeho výrazné zrychlení jak do kopce, tak z kopce. Ano, na to mají největší vliv větší kola, větší styčná plocha s terénem. Matěje to samozřejmě baví nejvíce dolekopcom (nevím, kde to viděl) a tam je jasně patrné, jakou jistotu mu dodala velmi podařená geometrie. Hlavový úhel 68 stupňů je velmi dobře zvolený, kolo je dost stabilní ve větší rychlosti a přitom dost dobře ovladatelné i v minimální rychlosti. Vliv na dobrou ovladatelnost mají bezpochyby pěkně mm široká řídítka, a že jsou jen průměru 25,4 mm ničemu nevadí.

Pokud máš doma malého bajkera, který raději jezdí v terénu než na asfaltové cyklostezce, tak 24 palcový Blizz je pro něj dobrá volba. I cenově to vychází slušně, bez deseti korun deset tisíc se dá unést. Blizz je kolo, které je solidně osazené a dobře ovladatelné, Matěj jej prý může jen doporučit.

• anonymní uživatel Sektor B5 4.4.2018 v 16:32

Ahoj Keli, můžeš prosím doplnit celkovou hmotnost kola? Dík

• anonymní uživatel Daniel (Daniel.torac (a) seznam.cz) 4.4.2018 v 17:44

Zdravím,pěkný bike. Taky jsme uvažovali o něm ale nakonec jsme se rozhodli pro author kingkong 24,vyhrála cena 7000,- a pláště kenda. Jediné co budem měnit kvůli hmotnosti jsou pláště za Dartmoor 24 . S bikem je malý spokojený a prý je to nejlepší bike na světě : -) ještě aby nebyl. Momentální váha 12,3 kg. Ráfky jsou bohužel dost těžké. Výměnou ušetříme dost váhy. Jinak ať bike slouží a fajn poctění.

• anonymní uživatel Daniel (Daniel.torac (a) seznam.cz) 4.4.2018 v 17:45

Omlouvám se budem měnit ráfky :-) ne pláště .

• anonymní uživatel Daniel (Daniel.torac (a) seznam.cz) 4.4.2018 v 17:48

Popřípadě se můžeme taky později podělit o pocity s biku a přiložit nějake čtení doplnene o foto a video .

• anonymní uživatel Libor 4.4.2018 v 20:43

v 24" jdou sehnat hrubí pláště celkem v pohodě. Dokonce i HighRoller, ale 2.5.

• anonymní uživatel PAJA 4.4.2018 v 22:03

Úplně jsem si vzpomněl na začátky, kdy jsem vozil tehdy strašně módní Pointy 24x3.00 :-D

• profilová fotka Keli 5.4.2018 v 8:29

Daniel: určitě budeme rádi i přesto, že Author již tato kola nevyrábí.
    Libor: u nás lze sehnat? Kde?

• anonymní uživatel lorduskonus 5.4.2018 v 11:40

To Keli:
    Našel jsem v jednom shopu docela hezkou nabídku "hrubších" plášťů. Mezi nimi kenda, continental, určitě se nějaký najde. :)
    Ne, nemám co dočinění s tímto shopem, prostě mě ho první vyblil google. :)
    www.bike-eshop.cz/...

Jinak ty HRII jsem našel skladem jen na slovensku..

• anonymní uživatel Sektor B5 5.4.2018 v 11:51

Pro movitější rodiče lze i toto: www.canyon.com/...
    Geoška podobná, pláště sice 2.1, ale se vzorkem. Aktuálně jsem řešil kolo pro syna, nakonec jsem zvolil koupi lehce jetého spešla na 24 přes bazar.
    Ale je to porod, sehnat něco v rozumné cenové úrovni, aby kolo nemělo 15kg.

• profilová fotka Štěpán Tůma 5.4.2018 v 12:46

Dneska je všechno buď trail nebo enduro..

• anonymní uživatel Libor 5.4.2018 v 19:48

Keli: v DE - www.bike24.com/...

• anonymní uživatel Tony 7.4.2018 v 8:44

Koukal jsem na nej na for bikes a vypada to dobře.pristi rok o nem budu uvazovat pro dcerku.a narazil jsem jeste na jeden peknej kousek a to Orbea.dražší o 3 tisice.ale s hydrama.

• anonymní uživatel Radis 17.4.2019 v 22:37

Vypadá pěkně. U nás začínáme na RM Blizz 16" a spokojenost.

• anonymní uživatel Hema (hamral (a) seznam.cz) 18.2.2022 - 13:19

Dobrý den,

můžu se zeptat, jaké jste zvolili platformy pro dětskou nohu. Popřípadě, jaké jsou na dětská kola pro užití na trailu nejvhodnější? Díky

• profilová fotka Keli 18.2.2022 000 13:52

Použili jsme obyčejné plastové platformy s plastovými piny. Následně vyměněny za Funn Black Magic, plastové s nízkými kovovými piny. Volil jsem tak, aby velikost pedálu odpovídala dětské botě.

• anonymní uživatel Hema (hamral (a) seznam.cz) 21.2.2022 - 13:11

Díky za odpověď. Recenze mě nadchla. Nyní mám 6leta dvojčata130 cm na 20" a staršího syna Sup team 24. Musím je posadit na tu 24, myslím, že se pomalu blíží čas přechodu na 24.